Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Västerbotten

Kommunal är ett fackförbund med över en halv miljon medlemmar. Vi arbetar inom flera hundra yrken i kommuner, landsting och privat sektor. Tiotusentals av oss är dessutom fackligt aktiva på arbetsplatserna. Det betyder att vi tillsammans försöker förbättra våra jobb.

Längre ner på sidan hittar du kontaktuppgifter till din sektion. Där ser du också aktiviter som ordnas av sektionerna. Det kan vara allt från cafékvällar, och inbjudan till medlemsmöten till informationskvällar om dina medlemsförsäkringar. Kanske är det någon aktivitet på gång som passar just dig? Du har kanske själv ett önskemål eller tips på en aktivitet? Då vänder du dig till din sektion.

Medlemmarna i Kommunal är välfärdens motor. Våra yrken finns i tolv branscher som håller igång Sverige

På vår hemsida kan du fördjupa dig i vad som är vitsen med en fackförening, hur Kommunal är uppbyggd som organisation, våra stadgar. Du kan också läsa om vilka frågor vi driver nu och framåt. I avtalsrörelsen driver vi den fackliga fråga som medlemmarna tycker är allra viktigast: lönen

I Kommunal får du stöd att skapa förändring på din egen arbetsplats. Du kan även påverka Kommunal som organisation och berätta för oss vilka frågor du vill att vi ska driva!

Är du inte redan medlem kan du bli det här

Som medlem får du en många medlemsförmåner som du kan läsa mer om här

Du kan enkelt få information om vad som händer inom din branch och yrke genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev

Sektionen - det lokala facket

På sektionen får du som medlemmen hjälp och svar på sina frågor. Förhandlingar inom avtal, lagar och samverkansavtal sköts av sektionens förtroendevalda på olika nivåer, från arbetsplatsombuden till sektionsstyrelsen

På en del arbetsplatser saknar vi arbetsplatsombud. Kanske är det du som vill bli arbetsplatsombud?

Har du frågor om den egna arbetsplatsen, ditt medlemskap, lön, fackliga kurser med mera, ska du i första hand kontakta din sektion.

Kommunal Västerbotten

I Kommunal Västerbotten är vi drygt 19 100 medlemmar. Avdelningskontoret uppgift är att samordna och stötta Kommunals sektioner i länet.

Gilla oss på Facebook för att hålla dig uppdaterad om erbjudanden, inbjudningar, vad som händer och är på gång inom Kommunal och Kommunal Västerbotten.

Som medlem vänder du dig i första hand till din sektion där det mesta kan lösas. Kontaktuppgifter till just din sektion hittar du längre ner på den här sidan. Du kan också logga in på Mina Sidor där du hittar kontaktuppgifterna och ser vilken sektion du tillhör. Här kan du också kolla så vi har rätt e-post och mobilnummer till dig och givetvis ändra om det behövs

På avdelningskontoret arbetar vi med utbildning, stöd och rådgivning till våra sektioner. Här är våra ombudsmän placerade, de har till uppgift att biträda sektionerna och du som medlem i till exempel rättshjälpsärenden och andra tvister

Om du inte skulle få tag i din sektion eller fackliga ombud kan du även ringa eller maila Kommunal Direkt. Det bemannas av ombudsmän och kan hjälpa dig mellan 08:00 – 18:00 måndag till fredag

Besöksadress:
Västra Norrlandsgatan 11 B
90327 UMEÅ
Karta
Postadress:
Västra Norrlandsgatan 11 B
90327 UMEÅ
Öppettider:
Måndag-torsdag 08:00-16:00. Fredag 08:00-15:00 Lunchstängt 11:30-12:30.
Telefon:

Sektioner som organiseras av denna avdelning

Aktiviteter som arrangeras av våra sektioner