FACKLIG FRAMGÅNG: Politikerna lyssnade - fria arbetskläder kan bli verklighet i Vännäs

Barnskötarna i Vännäs har i flera års tid kämpat för att slippa betala sina arbetskläder ur egen plånbok - utan gehör.

Men efter den senaste tidens fackliga arbete har politikerna vänt, och fria arbetskläder kan nu bli verklighet.

Sektionsordförande Syd Åsa Jansson Lindberg tillsammans med Viktoria Wassberg, barnskötare och huvudskyddsombud.
Sektionsordförande Åsa Jansson Lindberg med Viktoria Wassberg, barnskötare och huvudskyddsombud.
Foto: Kommunal

– Det är säkert sju, åtta år sedan vi lyfte frågan första gången, säger Viktoria Wassberg, barnskötare och huvudskyddsombud på förskolan Ögonstenen i Vännäsby.

Hon är en av de som hela tiden stått i frontlinjen i kampen för fria arbetskläder inom barnomsorgen.
För i arbetet som barnskötare är just arbetskläder något väldigt centralt: Stora delar av dagen spenderas utomhus, och då behövs rejäla och bra kläder som står pall för all slagsväderlek.

Men eftersom arbetsgivaren inte velat bekosta arbetskläder har barnskötarna tvingats betala allt ur egen plånbok.

– Vi nöter våra kläder oerhört mycket, både inne och ute, så de måste tvättas ofta. Och de måste stå emot kyla, vind och regn. Jag kan ju inte säga att "nu barn går vi in, för jag har så dåliga kläder", säger hon och fortsätter:

–  Man kan inte köpa billiga saker. Och vi är lågt betalda också, så egentligen är det här helt galet.

"Ska ni ha arbetskläder skär vi ned på personalen"

Från makthavarna har svaret varit detsamma genom åren. Det hela är en kostnadsfråga, och pengarna räcker inte till.

– Vi har många gånger fått höra att "ska ni ha arbetskläder måste vi skära ned på personal". Och det hör inte ihop, det är ett ganska dåligt argument, säger Viktoria Wassberg.

Men trots att dörren verkat stängd hos arbetsgivaren var det inte tal om att ge upp - i stället tog Viktoria Wassberg hjälp av sin sektion. Tillsammans med sektionsordförande Åsa Jansson Lindberg gjordes en djupdykning i klädfrågan - och de hittade stöd för sin sak i både jämställdhets- och arbetsmiljölagen.

Politikerna vände - ska nu utreda fria arbetskläder

Det visade sig också att Vännäs är den enda kommun i Västerbotten som i nuläget inte erbjuder sina anställda någon ersättning alls för arbetskläder - något Viktoria Wassberg tror fick politikerna att haja till.

– Vännäs blir en bättre ambassadör om man har bra arbetsförhållanden. Får vi till arbetskläder så blir vi mer attraktiva på arbetsmarknaden, för vi slåss om personalen.

Och nu har alltså politikerna beslutat att utreda frågan om fria arbetskläder till anställda inom barnomsorgen.

"Alla pengar jag måste lägga privat vill jag slippa"

– Vi får se vad det utmynnar i, men jag känner mig jätteglad att det gått så här långt. Det vore fantastiskt om politiken skulle stå på vår sida - att de skulle satsa på oss, för vi satsar ju på dem. Vi ger vår profession till Vännäs och till samhället.

Även om varje steg i rätt riktning är välkommet - är slutmålet tydligt för Viktoria Wassberg och arbetskamraterna på Ögonstenen:

– Alla pengar jag måste lägga privat vill jag slippa, och så småningom ska vi vara där. Man ser ju vad häftigt det är - när man engagerar sig kan man göra skillnad!