80 000 i vite för usel arbetsmiljö

Det började med signaler om orimlig stress och hög arbetsbelastning och två skyddsombud som kämpat för att få gehör från arbetsgivaren.

Nu har arbetsmiljöverket fattat beslut i frågan om arbetsmiljön i Frostaskolans kök och Hörby kommun hotas med 80 000 kronor i vite om inte den långa listan av brister åtgärdas senast den 7 november.

Allt började när arbetsgivaren Hörby kommun beslutade att slå samman två verksamheter. Av två kommunala kök blev ett, med platsbrist, personalbrist och förrådsbrist, bland många andra brister. Redan i början av året slog de båda skyddsombuden Ebba Rosvall, själv kock på Frostaskolan och Michael Johnsson larm till arbetsgivaren om de orimliga arbetsvillkoren i köket och i februari lämnades den första begäran till arbetsgivaren med stöd i arbetsmiljölagen. Arbetsgivaren fick två månader på sig att åtgärda bristerna men när alla bristerna kvarstod skickade de båda ombuden en anmälan till Arbetsmiljöverket.

- Ärendet är det första som vi drivit och det är klart att det varit nervöst. Men just nu känns det bra, säger Ebba Rosvall och Michael Johnsson.

I juni besökte Arbetsmiljöverket köket och nu har beslutet med föreläggande om vite fattats med flera sidor åtgärdspunkter som senast den 7 november ska vara åtgärdade.

”Alla har rätt till en bra arbetsmiljö. Vi bedömer att det finns brister i er arbetsmiljö, som kan leda till att någon blir sjuk eller skadar sig”

Ur arbetsmiljöverkets beslut

Beslutet är uppdelat i fyra olika avsnitt där det första handlar om lokalernas utformning och anpassning till verksamheten.

- Vi som jobbat i kök länge har sett att det inte går att arbeta som vi har gjort. Dessutom är köket dimensionerat för 600 portioner per dag men vi tillreder minst 1 000 portioner varje dag, säger Ebba Rosvall.

Bland punkterna finns krav om att luften måste bli bättre, att bullret måste minskas och att arbetstagare ska kunna använda personalutrymmet vid sina pauser. När arbetsmiljöverket var på besök fanns inte en enda stol att sitta på vid matbordet och personalrummet användes som både kontor och förvaringsutrymme. Dessutom skriver verket att frysen måste gå att öppna inifrån vilket inte är möjligt i dagsläget.

Nästa punkt handlar om riskbedömning av organisatorisk och social arbetsmiljö där verket kräver av arbetsgivaren att den ska göra en omfattande undersökning samt utifrån resultatet göra en handlingsplan för att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet.

Arbetsgivaren Hörby kommun har vid tidigare riskbedömningar låtit bli att involvera skyddsombud och arbetstagare i arbetet. Det får de påpekande om liksom att de ska anlita företagshälsovård för att uppfylla verkets krav och åtgärder.