”Det är inte alltid lätt att stå ensam”

Dagbarnvårdare är en yrkeskategori i förskoleverksamheten som inte syns. De arbetar ofta i sina egna hem och får använda helt andra nätverk. Anna Lindfalk jobbar i Österunda utanför Enköping.

Bygdegården i Österunda ser ut att ligga tyst och öde i skogsbrynet, omgiven av envis is som vägrar ge våren plats. Men skenet bedrar, därinne är det liv och rörelse. I alla fall på måndagar och tisdagar då ”dagmammorna” tar plats med sina 13 barn i ådern ett till fem år. De är tre kommunala dagbarnvårdare som slagit sig ihop och arbetar gemensamt. En av dem är Anna Lindfalk.

Hur ser din vecka ut?
– Vi är två dagar i veckan i bygdegården, de övriga dagarna är vi faktiskt hemma hos en kollega allihop. Så vi delar inte upp oss, som många andra dagbarnvårdare gör. Tidigare jobbade jag i hemmet, men slutade med det när mina egna barn blev större.  Dagarna är varierande, men här i Österunda har vi nära till naturen så vi är alltid väldigt mycket i skogen.

Vad är speciellt med att vara dagbarnvårdare?
– Barngruppen är liten och vi kan vara spontana på ett helt annat sätt än om vi befann oss på en traditionell förskola. Vill vi vara ute i skogen en timme extra och vänta med lunchen så är det bara att göra, till exempel. Och jag kan komma hem varje dag och känna att jag verkligen har sett och pratat med varje enskilt barn, det är en underbar känsla.

Vilka är utmaningarna?
– Det kan bli mycket snabba beslut på en dag ibland, och då har jag inte tillgång till en chef på plats att be om råd. Sedan har jag också en väldigt nära kontakt med alla föräldrar så det kan vara en utmaning om man inte är på samma våglängd med alla.

Vad betyder Kommunal för dig?
– Jag har varit med sedan jag var 19 år och är just nu också arbetsplatsombud för alla familjedaghem i Enköping. Det är en jättestor trygghet att ha det sammanhanget, speciellt för de som jobbar mycket ensamma. I en konflikt med cheferna är det facket man får ta stöd mot.

Anna Lindfalk tycker att det finns en poäng för alla att vara med i ett fackförbund, inte minst för de viktiga försäkringarnas skull. Men det är bara en av fördelarna.

– Det är också viktigt för anställningstrygghetens skull. I vår bransch finns det många vikariat och då kan fackförbundet ta alla frågorna och hjälpa en att förhandla kring det. Det är helt enkelt en stor trygghet – sedan kan man ju alltid hoppas att man ska klara sig utan!

Av: Johanna Stenius

Namn: Anna Lindfalk
Ålder: 40
Yrke: Dagbarnvårdare