Du som jobbar i skolan – vi vill höra din berättelse!

Arbetar du inom skolan? Har du drabbats av nedskärningar som påverkat din arbetsmiljö eller dina arbetsuppgifter? Då vill vi höra från dig! Du är självklart anonym.

Bild på vuxen och barn i ett klassrum.
Foto: Kommunal

Ni finns i klassrummet, på fritids, på gården, i gympasalen, matsalen – överallt där eleverna finns. Det är ofta er eleverna vänder sig till för trygghet. Men regering och kommuners budgetbesparingar riskerar att skapa en otrygg skola - både för elever och för personalen som sliter varje dag.

Vi vill veta om du har tvingats göra kompromisser eller om du har fått en stressigare arbetsmiljö på grund av skolans besparingar. Har din anställning påverkats eller har du ont i magen när du kommer till jobbet för att du vet inte hur det kommer att gå eller hur länge du kommer att ha ditt jobb kvar?

Vi vill höra allt – för utan dig stannar skolan.

Dina uppgifter är anonyma. Om du vill kan du ange dina kontaktuppgifter, för att ge oss möjlighet att kontakta dig för ett närmare samtal.

Vad ska jag berätta om?

Du väljer själv vad du vill dela med dig av. Här är några exempel på vad du kan skriva om:

• Hinner du planera aktiviteter och genomföra dem eller försöker du oftast släcka bränder på grund av brist på kollegor?
  • Vad ger dig glädje på jobbet? Eleverna, kollegorna, dina uppgifter – vad ger dig energi?
  • Om du arbetar som elevassistent, tar du ansvar för en eller flera elever? Och läggs det samtidigt på fler arbetsuppgifter
  • Drabbas fritidsverksamheten av nedskärningarna på din arbetsplats? I så fall, hur?
  • Är du orolig för nedskärningar på din arbetsplats och vad det kan innebära för just dig?
Varför vill vi höra din berättelse?

Med din hjälp kan driva vidare vår kamp om att inte urholka välfärden; att fler blir trygga i samhället.

Vi vill uppmärksamma fler om vilken tillgång du är för samhället och för våra barn.

Vi vill uppmärksamma och stoppa nedskärningarna som skapar oro i samhället och urholkar välfärden. Hur ska våra barn känna sig trygga om den viktigaste för dem på skolan försvinner?

Det är bara du som vet hur din verklighet ser ut på din arbetsplats, vad du behöver för att göra ett bra jobb och hur besparingarna drabbar just dig. Så, för att vi ska kunna skapa bättre förutsättningar för dig och för att kunna påverka beslutsfattare vill vi höra din berättelse.

Hur använder vi din berättelse?

Vi vill synliggöra de verkliga förutsättningar som finns för att göra det allra viktigaste – skapa trygghet för våra barn.

Din berättelse kan komma att användas av oss i olika kanaler (helt anonymt, oavsett om du anger personuppgifter eller ej) till exempel i sociala kanaler, eller som citat i en debattartikel eller i vårt rapportarbete.

Tack för att du delar med dig!

Så kan du göra skillnad på din arbetsplats

Saknar du kollegor eller vill få till en förändring på din arbetsplats? Här är våra tips för att skapa en förändring på enkelt sätt.

• Prata med kollegorna - du kommer att bli förvånad över hur många som känner och upplever som du.
  • Skapa en grupp i sociala medier eller gå med i en annan grupp som finns - gör det som passar just er!
  • Rapportera tillbud - är någon borta från jobbet utan att en vikarie sätts in? Skriv tillbud! Berätta om de oönskade händelser som skulle kunna leda till ohälsa eller olyckor.
  • Skicka insändare - du kan skriva insändaren själv eller tillsammans med kollegorna.
  • APT-stunden - nyttja er gemensamma stund till att diskutera, rapportera tillbud, eller varför inte skriva insändare tillsammans?

Berätta fritt!

Jag godkänner att mina personuppgifter behandlas enligt Kommunals personuppgiftspolicy i det syfte formuläret avser (T.ex. anmälan, bokning, enkät eller prenumeration). Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter enligt GDPR.