Ett litet steg mot en likvärdig förskola

Barbro Andersson

Blogginlägg

av Barbro Andersson

Nyligen hände något ovanligt, en enskild motion från oppositionen röstades igenom i riksdagen. Motionen handlar om att låta utreda huruvida Skolinspektionen kan ta över tillstånd- och tillsynsansvaret för fristående förskolor och fritidshem.

Idag har Skolinspektionen enbart tillsynsansvar för de kommunala förskolorna och fritidshemmen medan tillsynen för motsvarande verksamheter i privat regi ska utföras av kommunen. Men kommunernas olika ambitioner och förutsättningar gör att tillsynen av de fristående verksamheterna på många håll sviktar. Samtidigt som tillsynen brister visar statistik från Skolverket att de vinstdrivande fristående verksamheterna skurit ner på flera av de områden som är förutsättningar för god kvalitet. Exempelvis har de lägre andel förskollärare, lägre andel formellt utbildade barnskötare, lägre löner samt fler deltidsanställningar.

I Kommunals medlemsundersökning 2021 uppger 27 procent av barnskötarna att bemanningen är så låg att det dagligen eller någon/några gånger i veckan innebär en risk för barnen.

Fler reformer behövs inom förskolan

Kommunal har drivit frågan om att ge Skolinspektionen tillsynsansvaret för alla förskolor och fritidshem, inklusive de fristående verksamheterna. Att riksdagsmotionen röstades igenom var därför en seger. Kommunal ser behovet av fortsatta reformer på förskolans område. En anledning till skillnaderna mellan privat och kommunal regi är bristen på reglering. Kommunerna ersätter de fristående verksamheterna med samma belopp som snittet för de kommunala verksamheterna, men utan att de fristående verksamheterna åläggs med krav om personaltäthet, lokaler/utomhusmiljöers ändamålsenlighet eller personalens kompetens. Detta är orimligt.

Kommunal vill se att fler reformer vinner brett stöd i riksdagen. Till exempel att fristående verksamheter inte ska få vara sina egna huvudmän utan inordnas under kommunens huvudmannaskap. Då skulle medborgarna fortfarande kunna välja förskola, men huvudmannaskapet skulle bli mer likt hemtjänst eller primärvård, vilket innebär att om en förskola missköter sig blir det enklare för kommunen att agera. Kommunen kan då enklare ställa krav på personalsammansättning, kompetens, antal pedagoger eller till exempel lokaler. Att de folkvalda politikerna kan utkrävas ansvar för skattefinansierad verksamhet är också en förutsättning för legitimitet i det demokratiska systemet.

Alarmerande siffror borde få alla politiker att agera

Det bör dock understrykas att skillnaderna mellan privat och kommunal regi inte betyder att nivån i den kommunala förskolan är acceptabel. I Kommunals medlemsundersökning 2021 (både kommunal och privat regi) uppger 27 procent av barnskötarna att bemanningen är så låg att det dagligen eller någon/några gånger i veckan innebär en risk för barnen. Dessa alarmerande siffror borde få alla politiker, oavsett partipolitisk färg, att agera.

Frågan om ändrat huvudmannaskap är en reform Kommunal gärna diskuterar med politiken, liksom andra generella kvalitetshöjande reformer. Två krav Kommunal driver är införandet av nationella bemanningsriktlinjer (lär av Norge) och att Skolverkets riktmärken för barngruppernas storlek ska bli lag. Vi hoppas därför att alla politiker som under valrörselen uttryckte oro för olikvärdigheten i skolan nu visar en konstruktiv förmåga att arbeta mot det som ger ökad likvärdighet i skolan; satsningar på en mer högkvalitativ förskola.

Läs hela motionen på riksdagen.se