Skorstensfejare/sotare

Jobbar du som skorstensfejare/sotare? Då är Kommunal fackförbundet för dig! Vi arbetar för att du ska få en bättre vardag på jobbet och finns här för att ge dig råd och stöd kring allt som rör ditt yrke.

Bild på man i svarta arbetskläder.
Foto: Ulf Palm.

Det här gör Kommunal för dig

Kommunal driver sotarnas frågor i förhandlingar med arbetsgivare, i samtal med politiker och i opinionen.

Läs mer om vilka förändringar vi arbetar för under rubrikerna nedan.

Arbetsmiljö

Sotaryrket har under lång tid förknippats med svåra arbetsförhållanden med sot, smuts och takarbete på hög höjd men deras arbetsmiljö har förändrats. Trots att arbetsmiljön har blivit bättre finns det flera områden inom arbetsmiljön som behövs förbättras som exempelvis exponering av sotpartiklar, kemikalier samt säkrare takskydd för att minska fallolyckor.

Kommunal arbetar aktivt med förbättringar i sotarnas arbetsmiljö, både på egen hand och i samarbete med arbetsgivarna. Läs undersökningen om vad medlemmarna tycker om arbetsmiljön i sotarbranschen.

Upphandlingar

Kommunernas upphandlingar pressar priserna. Kommunal vill förbättra upphandlingsförfarandet så att man även tar hänsyn till arbetsmiljö för våra medlemmar, vilket idag åsidosätts när endast kostnad är en faktor.

Vill du veta mer om vad Kommunal gör för yrkesgrupperna inom teknik, fastighet och underhåll? Kolla in vår branschsida.

Utbildning

Grundutbildning för skorstensfejare är ett krav för att få arbeta som sotare. Skorstensfejarutbildning sker på MSBs skola i Rosersberg. Utbildningen är en öppen eftergymnasial utbildning på 20 veckor med praktiska och teoretiska delar. Utbildningen går även att läsa på distans, med vissa närvarokrav.

Utbildade skorstensfejare med minst tre års erfarenhet i yrket kan söka vidareutbildning på 20 veckor till skorstensfejartekniker

Skorstensfejarnas understödsfond

Stiftelsens Skorstensfejarnas understödsfond delar ut bidrag till personer som är eller har varit skorstensfejare och som på grund av sjukdom, ålderdom eller annan orsak inte längre kan få en inkomst som skorstensfejare eller av något annat yrke.

Den som har varit medlem i Svenska Skorstensfejeriarbetareförbundet eller som är eller har varit medlem i Kommunal kan söka bidrag från fonden. Det går också att söka medel för en anhörig till medlem eller fd medlem. Som anhörig räknas make, maka, sambo och bröstarvinge under 18 år.

Om du är intresserad av att söka medel från Skorstensfejarnas understödsfond kontaktar du Kommunal Direkt via e-post direkt@kommunal.se. Skriv ”Ansökningsblankett understödsfonden” i ämnesraden. Du kan också ringa Kommunal Direkt på telefon 010-442 70 00 och be dem skicka dig en ansökningsblankett.

Få koll på lönen!

Vilken lön ska du begära, vad ingår i lönen och hur kan du påverka den? Du som är medlem i Kommunal kan kontakta din sektion eller ringa Kommunal Direkt för att få råd och stöd.

Läs mer om löner

Engagera dig!

Glöm inte att du kan påverka din arbetsplats! Genom att bli skyddsombud eller arbetsplatsombud kan du vara med och göra skillnad för dig och dina kollegor.

Läs mer om vad det innebär att vara förtroendevald eller kontakta din sektion för att höra vad det finns för möjligheter där du bor.

Behöver du stöd?

Som medlem i Kommunal får du hjälp om problem uppstår med din arbetsgivare, om du behöver expertråd kring ditt yrke eller har frågor om ditt avtal. Kontakta din sektion eller Kommunal Direkt för rådgivning.

Bli medlem!

Nyfiken på medlemskap?

Vill du eller någon du känner ha mer info om vad det innebär att vara medlem? Lämna kontaktuppgifter i vårt formulär, så kontaktar vi dig eller personen du vill tipsa och berättar mer om medlemskapet.

Till formuläret!