Kortare ramtid mer framtid - bli medlem och påverka ditt schema.

Var med och påverka ditt schema

Du som jobbar inom trafiken har en otroligt viktig roll för samhället. Varje dag ser du till att resenärer kommer fram säkert, bekvämt och i tid. Du ser till att resenärerna får information, trivs och mår bra. Och facket ser till att du får schyssta villkor och hållbara arbetstider så att du mår bra på jobbet.

Minskad ramtid – ökad återhämtningstid

För att kunna göra ditt jobb på allra bästa sätt behöver du en bra arbetsmiljö. En grundläggande förutsättning är att du som jobbar i trafiken ska ha ett schema som ger dig tillräckligt med återhämtning och vila. Där kommer Kommunal in!

Under november fokuserar vi extra på ramtider inom trafiken. Just ramtider berör främst bussförare i linjetrafik, men Kommunal jobbar aktivt för att alla inom trafiken ska ha tillräcklig återhämtningstid och en hållbar arbetsmiljö. Att minska ramtiden och därmed öka återhämtningstiden är en viktig fråga som ständigt är aktuell.

Så jobbar Kommunal med ramtider och schyssta scheman

Kommunal utbildar listombud som ansvarar för schemagranskning och att hitta det som inte fungerar i ett schema. Det är viktigt att listombuden agerar utifrån ett arbetsmiljöperspektiv, eftersom ett schema kan uppfylla alla krav som lag och avtal säger, men samtidigt vara ohälsosamt utifrån ett arbetsmiljöperspektiv.

Därför har Kommunal förhandlat fram ett kollektivavtal som ställer krav på en god arbetsmiljö och att du som anställd ska ha rätt att vara delaktig i schemaläggningen.

Ju fler vi är, desto mer kan vi påverka!

För att öka vår möjlighet att påverka och till exempel kunna förändra ditt schema och dina villkor ännu mer i framtiden, är det viktigt att vi blir fler.

Bli medlem – var med och påverka! Just nu får du tre månader för 160 kronor!

Intervju med bussföraren och supervärvaren Denis Hodzić

FILM | Medlem och bussförare: Vad gillar ni allra bäst med yrket?

Bussförarens dag 2021