Vård och Omsorg Jönköping

Denna sektion tillhör avdelning Sydväst
Kommunal sektion Vård och Omsorg Jönköping är en sektion inom Kommunal avdelning Sydväst (Jönköpings- och Hallands län).

Hemtjänst
Foto: Fredrik Sandin Carlson

I sektion Vård och Omsorg Jönköping ingår medlemmar som jobbar inom äldre- och funktionshinderomsorgen. Bland annat: undersköterskor, vårdbiträde, personlig assistent, skötare, kock, boendestödjare, behandlingsassistent och anhörigvårdare. Kontakta gärna oss om du har frågor om facket, medlemsavgiften, medlemsförsäkringar eller din lön!

Besöksadress:
Svavelsticksgränd 17
55315 JÖNKÖPING
Karta
Postadress:
Svavelsticksgränd 17
55315 JÖNKÖPING
Öppettider:
Måndag-Torsdag 9:00-12.00 13.00-16.30 Fredag 9:00-12.00
Telefon:
Ordförande:
Mari Yrjälä Svensson

Sydväst

Våra nyheter

En av de drivande i frågan om att stoppa beslut är AO/SO Malin Hilmersson.

NEJ till privatisering i Gnosjö kommun

Nu backar Moderaterna i Gnosjö från sitt förslag om att privatisera den personlig assistansen tack vare påverkan från Kommunal. - Vi har kunnat påverka politiken genom engagemang från förtroendevalda och medlemmar, säger Louise Lindstedt, sektion Gislaved/Gnosjö.
Vi vet att kvinnors röster gör skillnad!

8 mars 2021 i Kommunal Sydväst

Vi är inte bara Sveriges största fackförening. Vi är också Sveriges största kvinnodominerade fackförening. Kommunals stadgar vilar på feministiska grunder. På så sätt skulle vi också kunna påstå att vi är Sveriges största feministiska fackförening.
Idag är det Hemtjänstens dag: alltså din dag om du arbetar inom hemtjänst!

Hemtjänstens dag = personalens dag

Idag Hemtjänstens dag, en dag vi anser är personalens dag. Därför uppmanar vi arbetsgivare att uppmärksamma sin personal genom följande insändare. Insändare undertecknas av sektionsordföranden i avdelning Sydväst.
Stopp för privatisering av personlig assistans i Varbergs kommun! Tack vare påverkan från Kommunal.

Facklig framgång: Stopp för privatisering av personlig assistans i Varberg

I juni 2020 fattade Socialnämnden i Varbergs kommun beslutet om att lägga ut all personlig assistans på privata arbetsgivare. Nu backar nämnden på beslutet efter påverkan från Kommunal
Yihoo, det här kallar vi facklig framgång!

Facklig framgång i Värnamo

Efter att en medlem nekats sjuklön begärde Kommunal en överläggning. Tack vare överläggningen uppdagades ett 4 år gammalt fel.
Facklig framgång i Region Halland!

Facklig framgång i Region Halland

Det var redan i maj som Kommunal, genom en skrivelse till regionpolitiken, krävde en extra ersättning för de medlemmar som arbetat under coronapandemin.
Vad har din sektion gjort under den pågående pandemin?

Vad har din sektion gjort under den pågående corona-pandemin?

Det har varit en tuff vår för medlemmarna som arbetar inom Höglandet Region, Jönköping-Värnamo Region. Corona-pandemin har ställt mycket på sin spets och behovet av en stark fackförening har varit stor. Vi som har fackliga uppdrag i sektionen du tillhör har arbetat hårt för att du ska få skälig ersättning och schyssta villkor på din arbetsplats under denna pandemi. Därför har vi här gjort en sammanställning av hur arbetet sett ut under våren. Vi har arbetat med olika frågor utifrån olika områden.
Hur går det till när en Begäran om åtgärd (6:6:a) lämnas in och vad händer sen?

Tidslinje: Begäran om åtgärd, Länssjukhuset Ryhov

I maj 2020 lämnar ett skyddsombud på Länssjukhuset Ryhov in en så kallad Begäran om åtgärd till arbetsgivaren. Syftet med den är att upplysa om brister i arbetsmiljö. Målet är att arbetsgivaren ska åtgärda bristerna för att säkerställa en trygg arbetsmiljö för medlemmarna. Men hur går ett sådant arbete till och vad händer just nu?
Facklig framgång i Falkenberg!

Facklig framgång: Förskolepersonal i Falkenberg får arbetskläder.

Igår fattade barn- och utbildningsnämnden i Falkenbergs kommun om att förskolepersonal ska få arbetskläder!
Facklig framgång i Varberg för ca 700 medarbetare

Facklig framgång Ca 700 medarbetare i Varberg får bättre arbetsmiljö

Aktivt fackligt arbete har gett resultat i Varberg kommun. Nu ställer sig arbetsgivaren bakom de krav som ställts genom en så kallad Begäran av åtgärd.