Rekordengagemang på medlemsmöte i Jönköping

400 medlemmar samlades i Jönköping för att diskutera schemaläggning inom vård och omsorg, socialförvaltningen Jönköpings kommun. Ett omtvistat ämne som fått nytt bränsle i samband med diskussionen om så kallade ”Häslosamma scheman”.

- Det är tillsammans vi gör det, medlemmarna måste agera, säger Mari Yrjälä Svensson, sektionsordförande Vård&Omsorg Jönköping
Foto: Emelie Johansson

Vid mötet dubblerades den protestlista som cirkulerat ute i verksamheterna. Den består nu av över 1000 namnunderskrifter från medlemmarna. Protesten gäller tillvägagångssättet som presenterats för hur kommunen ska införa ”Hälsosamma scheman”. Medlemmarnas oro vilar i rädslan för att behöva arbeta varannan helg. Man är också orolig för att förlora inflytande över sin arbetstid.

Protestlistan som ska ligga till grund för en planerad manifestation. En manifestation som kräver medlemmarnas engagemang, understryker sektionsordförande Mari Yrjälä Svensson.