Östhammar

Våra nyheter

Emil Thyr är vinnare av priset Årets fackliga hjältedåd 2020

Emil Thyr vann priset Årets fackliga hjältedåd 2020

Under LOs kongress den 15 juni delade LO Ung ut priset Årets fackliga hjältedåd 2020. Vinnare till det hedersfyllda priset blev Emil Thyr som arbetar som habiliteringspersonal i Nordanstigs kommun och är medlem i Kommunal. Emil vann priset till följd av sitt stora engagemang och fackliga arbete i Nordanstigs kommun förra året.
Emil Thyr är nominerad till Årets fackliga hjältedåd

Emil är en av finalisterna till LOs pris Årets fackliga hjältedåd

Varje år delar LO Ung ut priset Årets fackliga hjältedåd till en grupp eller person som under det gångna året har gjort något som de anser bör uppmärksammas lite extra. I år är en av finalisterna Emil Thyr som arbetar som habiliterare på Nordanstig kommun och är fackligt aktiv i Kommunal.
Jafar Sarehkhani och Matilda Sennerfeldt, bussförare och skyddsombud på Gamla Uppsala Buss, är nöjda med Arbetsmiljöverkets beslut.

Beskedet: Plexiglas ger inte tillräckligt skydd och framdörrarna ska därför fortsätta hållas stängda

Skyddsombuden på Gamla Uppsala Buss reagerade starkt när huvudmannen Upplands Lokaltrafik ville gå från att ha de främre sätena och framdörrarna stängda till att öppna dem mitt under rådande pandemi och istället montera en plexiglasskiva vid föraren. Ombuden ansåg inte att skivan gav tillräckligt skydd och ärendet hamnade hos Arbetsmiljöverket för beslut.
Tryggare bemanning och utbildningsinsatser inom äldreomsorgen i Uppsala kommun

Facklig framgång: Tryggare bemanning och utbildningsinsatser inom äldreomsorgen i Uppsala kommun

Förra veckan fattade äldrenämnden i Uppsala kommun beslut om att trygga bemanningen för vikarier i äldreomsorgen under fyra månader och erbjuda utbildning till de som under perioden blir tillsvidareanställda. Ett beslut som medlemmar och fackligt förtroendevalda i Kommunal Uppsala har jobbat hårt för att få igenom – en stor facklig framgång för medlemmar som jobbar i äldreomsorgen.
Ulrika Lundström och hennes kollegor är nöjda över att Arbetsmiljöverket följde deras linje och att framdörrarna nu är stängda.

Facklig seger: bussarnas framdörrar stängs för att minska smittspridning

- Jag är jätteglad och nöjd över att Arbetsmiljöverket ställde sig bakom vårt krav och att framdörrarna på våra bussar nu är stängda, säger Ulrika Lundström, skyddsombud på Vy buss och en av de som har kämpat för att det skulle ske.
Johanna och hennes kollega fick arbetstiden korrigerad och retroaktiv lön

Facklig framgång: Johanna och hennes kollega fick arbetstiden korrigerad

Johanna Andersson arbetade under fyra år som kyrkvaktmästare i Lillkyrka församling i Enköpings pastorat och det var på den arbetsplatsen som de en dag fick besök av Kommunals regionala skyddsombud Patrik Sköldberg. Ett besök som skulle visa sig få stor betydelse för Johanna och hennes dåvarande kollega.
LO-förbunden informerar om "Facket på sommarjobbet"

Kommunal Mitt besöker sommarjobbare

I veckan startade LO:s kampanj "Facket på sommarjobbet" där de LO-anslutna fackförbunden besöker arbetsplatser för att informera om sommarjobbarnas rättigheter på jobbet. Kommunal Mitt besökte i tisdags sommarjobbare på flera olika arbetsplatser i Söderhamns kommun; Faxeholmen, Stenö Havsbad & Camping och kyrkogårdarna i Söderhamn och Ljusne.
Årets handledare i Bollnäs

Årets handledare på regional nivå arbetar i Bollnäs

Varje år utses årets handledare i Vård- och omsorgscollege på lokal, regional och nationell nivå. Anna Persson, som arbetar på Kvarnvägen 4 i Bollnäs, har nu utsetts till vinnare i regionen och firades med blommor, choklad och diplom.
Foto på Mattias Torpman i en buss

En av landets bästa bussförare finns i Gävle

I början av september gjorde 16 finalister upp om titeln Sveriges bästa bussförare i Bussförar-SM 2018. En av dem var Mattias Torpman från Gävle, bussförare hos VS & Perssons Bussar.