Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Påverka din arbetsplats

Medlem i Kommunal
Foto: Magnus Skoglöf
Vad vill du förändra på din arbetsplats? Fungerar inte schemat för er? Skulle ni behöva arbetskläder? Behövs det bättre bemanning? Det är du och dina arbetskompisar som vet vad som fungerar på arbetsplatsen, och vad som inte gör det. Om det ska bli en förändring, börjar den hos er. Kommunal är ert stöd i arbetet.

Det första steget är att prata med dina arbetskompisar! Ofta upplever många samma problem. När ni är överens om vad som behöver förändras, kan ni gå vidare och fundera över hur problemet kan lösas.  Om det gäller ett bättre schema, finns det inget som hindrar er från att själva ta fram ett förslag som fungerar med arbetsplatsens behov och som passar er bättre.

Din sektion kan hjälpa er att komma igång med förändringsarbetet, vara bollplank och ge stöd och verktyg. Hitta din sektion här

Fler är starkare

Är ni flera på din arbetsplats som tycker lika – prata med varandra. Ju fler ni är desto lättare är det att få chefen att lyssna, och skapa förändring. Du som jobbar i en mindre grupp eller ensam ska också kunna påverka. Kommunal kan hjälpa till att ordna ett möte för alla i samma område och yrke som du.

Bli arbetsplatsombud

Är du intresserad av att engagera dig lite mer och funderar på vad det innebär att vara arbetsplatsombud?
Här kan du läsa mer om vad det går ut på och anmäla intresse för att veta mer.