Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Anställning

Foto: Fredrik Sandin Carlson
Det finns bara två slags anställningar: tillsvidareanställning och tidsbegränsad anställning. Men det är mycket vanligare att prata om dem som ”fast jobb” och ”visstid” eller ”vikariat”.

Många säger att de har en timanställning eller är ”timmis”. Men den som arbetar timme för timme har ingen anställning, det är bara en löneform som innebär att arbetsgivaren betalar lön för varje arbetad timme. Det rätta namnet är timavlönad.

Det är tufft att ha en tidsbegränsad anställning. Dels för att det ger lägre lön och sämre arbetsvillkor, dels för att det skapar stress och oro för försörjningen.

Det är lite säkrare att ha en visstidsanställning. Men många arbetsgivare sätter i system att använda tidsbegränsade anställningar så länge det någonsin går. Allt för att slippa ge medarbetarna tillsvidareanställningar. Det är inte olagligt att göra så, men den som är visstidsanställd kan ibland missa att arbetsgivaren faktiskt blivit skyldig att ändra det till en tillsvidareanställning. Du som är medlem i Kommunal kan få hjälp att bevaka dina rättigheter till fast jobb.

Kommunal driver på för att arbetsgivarna ska satsa på bättre grundbemanning istället för att pussla ihop en massa otrygga jobb för att få verksamheten att gå runt här och nu.  Bra bemanning skapar fler trygga jobb, mer kontinuitet och bättre kvalitet i verksamheterna.

På de här sidorna kan du läsa mer om vad som gäller för olika slags anställningar och jobb.

Har du fler frågor om din anställning? Kontakta din sektion eller Kommunal Direkt!

Anställning