Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Kommunal tycker

Kommunal är till för att alla medlemmar ska ha bra villkor: bra lön, bra anställningsvillkor, trygghet och inflytande på jobbet. Förutom att förhandla fram bättre villkor i kollektivavtal vill Kommunal också påverka politiken som dikterar medlemmarnas vardag.

Några exempel är resurserna som läggs på välfärden, hur kvinnor drabbas av att ständigt ligga efter männen i löneutveckling och hur villkoren ser ut för anställda i motsvarande branscher internationellt.

Tryggare anställningar

Kommunal vill bryta ökningen av visstidsanställningar, eftersom de leder till otrygghet, lägre lön och sämre arbetsvillkor. Begränsa visstiden, införa rätt till heltid och begränsa delade turer är viktiga frågor för Kommunal.

Välfärdsfrågor

Kommunals ståndpunkt är att Sverige har råd med en stark välfärd, men att det är ett åtagande som kräver att vi prioriterar välfärden framför skattesänkningar. Kommunal anser också att personalpolitiken i förskolan bör förändras för att öka kontinuiteten och kvaliteten. Dessutom har Kommunal lagt fram förslag på hur hemtjänsten ska organiseras för att skapa en värdig välfärd med hög professionalism.

Jämställdhet

I Sverige tjänar en man i genomsnitt 4500 kronor mer än en kvinna varje månad. Detta är oacceptabelt. Lönediskrimineringen, tillsammans med ofrivilligt deltidsarbete och ojämnt fördelat hemarbete, leder till att pensionerade Kommunalkvinnor får nästan 4000 mindre än de pensionerade Kommunalmännen. Kommunal har lyft dessa orättvisor i flera rapporter och kampanjer, exempelvis Byt lön - dags för jämställda löner samt Pensionen – en kvinnofälla.

Gränslösa rättigheter

Lika viktigt som trygga anställningar, fackliga rättigheter och bra lön är för Kommunal i Sverige, lika prioriterade är dessa frågor i vårt internationella arbete. Kommunal arbetar internationellt utifrån en solidaritetstanke – vi bryr oss om vad som händer våra kompisar i andra länder. Vi ser också att det som händer utanför Sverige påverkar Kommunals medlemmar i allra högsta grad. Om vi inte stödjer våra vänner i andra länder, sviker vi dem som arbetar under oacceptabla förhållanden – dessutom pressas löner och villkor ned globalt. Viktigt: Det finns inga olagliga arbetare, bara olagliga arbetsvillkor.

Kommunals ståndpunkter inom olika områden kan du läsa mer om i våra rapporter. Du kan även läsa om vad vi driver för olika frågor för olika branscher och yrken under respektive bransch.

Se även Kommunals bloggar.