Underbemanning på Blåvingevägen i Vallda

Äldreboendet Blåvingevägen i Vallda har länge haft problem med underbemanning. Många anställda har tagit kontakt med Kommunal.

Äldreboendet Blåvingevägen i Vallda har länge haft problem med sin arbetsmiljö. Orsaken är en alltför låg grundbemanning vilket leder till stress och beordrad övertid. Sektion Kungsbacka vittnar om att det har varit många telefonsamtal från uppgivna medlemmar.

Det har det tidvis varit ”riktigt jävligt för personalen”. Det kan vara så illa som att det finns en till två personal på ett schema som ska bemannas med fyra personer.

menar Enligt Fredrik Rohdén, sektion Kungsbacka.

Christina Johansson, som är Kommunals förhandlande ombud på Humana Omsorg, bekräftar att situationen är ohållbar. Enligt Christina är det många medlemmar som ändå vill stanna kvar på Blåvingevägen och hade trivts bra om det inte vore för den ständiga vikariebristen som leder till osäkra semestrar och dubbla arbetspass. Dessutom innebär det förstås en samvetsstress att inte kunna ge de gamla den omsorg som de behöver. Ofta kan bara de allra viktigaste insatserna, som mat och medicin, utföras.

Kommunal stöttar förstås medlemmarna och kräver krafttag för en snar förbättring. En dialog finns också med verksamhetschefen om hur outbildade vikarier ska uppmuntras att studera till undersköterskor och därefter få tillsvidareanställningar.

Blåvingevägen drivs av företaget Humana Omsorg och har under det senaste året granskats av Kungsbacka kommun vid ett flertal tillfällen. Granskningarna görs dels av rutin, dels på grund av klagomål på verksamheten. Kommunen ska den 23 september ta ställning till om avtalet som snart löper ut ska förlängas.

Du kan även läsa en intervju med Kommunals Christina Johansson på Norrahalland.se, 16 juni 2015.