Skyddsombudet Christopher stoppade arbetet i sjukhusets mögliga lokaler


Den 29 mars beslutade skyddsombudet Christopher Urban att införa ett skyddsstopp på sin arbetsplats vid vaktmästeriet på Hudiksvalls sjukhus. Anledningen var att han bedömde arbetsmiljön som direkt ohälsosam på grund av omfattande mögelskador. Detta har nu resulterat i att arbetsgivaren påbörjat en renovering av berörda personalutrymmen.

Skyddsombudet Christopher på sin arbetsplats.
Foto: Kommunal

Hur länge har ni haft problem med arbetsmiljön?
- Redan 2006 såg jag de första tecknen på mögel, något som jag påtalade för den dåvarande chefen. Under åren har jag fört en dialog med arbetsgivaren som upprepade gånger svarat att det snart kommer byggas nya lokaler och att problemen inte varit särskilt allvarliga och då har man ju litat på chefen.

- Samtidigt har ju detta problem diskuterats löpande bland oss kollegor under en lång tid. För ett år sedan fick vi en ny kollega som konstant kände sig förkyld  sedan hen börjat hos oss och då kände jag att detta måste höra ihop och att vi inte kan fortsätta så här, det är så många som har konstiga symptom.

- Jag kände att vi egentligen väntat för länge och att  jag måste göra något nu när i princip alla mår mer eller mindre dåligt. Så då införde jag skyddsstoppet.

Vad händer nu på arbetsplatsen?
- De ville först att vi skulle jobba med gasmasker på, men det sa jag nej till. Det är fullt med mögel där inne och det finns en risk att vi sprider dessa sporer med våra kläder. Så nu har de i stället börjat sanera i soprummet, det är fruktansvärt där inne och det blev mer arbete än vad arbetsgivaren hade räknat med. Bland annat behöver man ta ut en vägg och det vet jag inte hur lång tid det kommer att ta.

- De har även börjat renovera vårt kök, det kommer gå snabbare och är förhoppningsvis klart inom ett par veckor.

Hur tog dina kollegor skyddsstoppet?
- Till en början blev de lite överraskade, jag hade inte riktigt hunnit informera dem alla och allt hände så snabbt. Jag hade en plan som inte riktigt höll och det får jag lära mig av. Men nu har vi fått mer ordning på situationen och vi har tillsammans hittat provisoriska lösningar som fungerar, medan renoveringsarbetet pågår. Så nu är alla glada över att det äntligen händer någonting.

- Där måste jag också berömma regionen, när de väl förstod allvaret så har det gått otroligt fort, på ett dygn från det att jag lade skyddsstoppet hade man tagit fram en handlingsplan som jag godkände.

Vad tror du hade hänt om du inte hade lagt skyddsstoppet? Hade problemen fortsatt då?
- Ja det tror jag. Vi har ju haft flera chefer genom åren, där det inte alltid har fungerat optimalt. De har lovat förbättringar som aldrig blivit av. Men sedan årsskiftet har vi fått en ny chef som inte hunnit sätta sig in i problematiken fullt ut. Jag tror hon blev stressad, men vi har haft en bra dialog så här långt och det känns som om de tar problemet på allvar nu. 

Har du fått bra stöd av Kommunal i samband med detta?
- Ja, jag har fått otroligt mycket stöd från sektionen och den lokala ombudsmannen. De har varit mina stöttepelare dessa dagar.

Har du något tips till andra förtroendevalda som befinner sig i liknande situationer?
- Ja, det viktigaste är att ha en god dialog med närmaste chef, innan problemen eskalerar. Glöm inte heller att prata ihop er bland kollegorna. Ha en  
tydlig handlingsplan innan du gör något (som ett skyddsstopp). Ha gärna en reservplan med. Det är alltid saker som inträffar och ju mer förberedd man är, desto bättre är det.

Ted Stridh
ted.stridh@kommunal.se 

Dela sidan

Kontakta Kommunal

Har du frågor om medlemskap eller behöver du hjälp i något som rör ditt arbetsliv? Ring, så hjälper vi dig!

010-442 70 00Öppettider och andra kontaktvägar