Riksdagsledamot gör praktik i hemtjänsten

Det är lunchtid i hemtjänstlokalen i Veberöd öster om Lund. Beata Nilsson, med 19 år i yrket och både arbetsplatsombud och skyddsombud, och praktikanten Elin Gustafsson har precis parkerat cyklarna efter en intensiv förmiddag.

- Vi har tvättat, tittat till, städat, plockat ut inköpslistor, promenerat och varit måltidsstöd, berättar Elin.

Elin och Beata i hemtjänsten
riksdagsledamot Elin Gustafsson praktiserar i hemtjänsten i Veberöd
Foto: Monica Brundin Danielsson

Elin Gustafsson är till vardags socialdemokratisk riksdagsledamot. Jobbuniformen brukar se helt annorlund ut.  I dag är hon klädd i hemtjänstskjorta och illgröna foppatofflor. Hon har matlåda med sig och pratar mellan tuggorna om sitt intresse för välfärdsfrågor och om hur gärna hon vill vara ute i olika verksamheter. Förra året praktiserade hon i ett växelboende i Lund tillsammans med Annika Plym Olsson, ordförande för sektion Lund kommun.

- Det är så värdefullt att få höra och uppleva hur det är. Det är så viktigt för mig som socialdemokrat, säger Elin

- Jag brinner för den socialdemokratiska generella välfärden.

Även om det är i välfärden Elin har sitt stora engagemang är hon som folkvald i riksdagen ledamot i trafikutskottet. Ett helt nytt område som behandlar frågor om kommunikation, biltrafik och vägar, cykel och kollektivtrafik, järnväg, flyg, post och it.

- Det är spännande att byta frågor och lära sig nya områden.

Lunchrasten går mot sitt slut och dagen ska fortsätta med bil. Det är matleveransdag och Elin och Beata ska köra samma rutt som matföretaget för att hjälpa brukarna pricka av leveranslistorna och se till att varorna kommer in i kyl och frys.

- Det behövs fler händer i välfärden, konstaterar Elin och får medhåll av Beata. Scheman och bemanning är två av de stora utmaningarna inom hemtjänsten. Det är svårt att få in kompetenta vikarier och schemat är komplicerat.

- Beata har försökt förklara för mig. Det var inte helt lätt.

Bilfärden, med inköpslistorna i högsta hugg, leder ut en bit utanför byn, grusvägen är torr och dammig. Utanför fastigheten står matkassarna och Elin och Beata tar dem och går in i huset, prickar av och lastar in, sen snabbt in i bilen igen. I byns utkant bor Inga-Lisa Ekdahl. Hon och Elin känner varandra eftersom Inga-Lisa varit socialdemokratisk kommunpolitiker i Lund i 40 år. Nu är hon pensionär och så glad över det stöd hon får från hemtjänsten. Hon får en kram av Elin.

- Jag vill verkligen vara ute så mycket som möjligt. Jag är på riktigt intresserad över villkoren för dem som jobbar inom välfärden, säger Elin Gustafsson.