Öppet brev till Skånetrafiken

- Vi kan inte stillatigande se på när de ansvariga för Skånetrafiken duckar både samhällsansvar och arbetsmiljöansvar, säger Tina Christensen, ordförande i Kommunal avdelning Skåne.

Fackförbunden Kommunal och Seco i Skåne har skickat ett öppet brev till ansvariga politiker och tjänstemän inom Skånetrafiken. I brevet som handlar om bussförarnas och tågvärdarnas arbetsmiljö kräver facken att Skånetrafiken ska ta samhällsansvar för så väl de båda yrkesgrupperna som för allmänheten som är beroende av kollektivtrafiken.

Öppet brev till ansvariga på Skånetrafiken

Vi är bekymrade nu. Vi har försökt föra en dialog för att säkerställa arbetsmiljön för våra medlemmar, men utan resultat. Istället har vi tvingats se på hur ni hårdnackat nekat bussbolagen att stänga framdörrarna. Iakttagit hur ni innan ens våren spruckit ut har övergått till sommartidtabell. Fortsatt tvingar tågvärdar att genomföra biljettkontroller av passagerare. Och vi vill säga – det håller inte. Det här är inte tiden att prestigefyllt och med fokus på ekonomin stänga öronen för det som sker. Det här är inte tiden att dra ner på antalet buss- och tågavgångar och maximera antalet resande per fordon. Det här är inte tiden att negligera oron i samhället.

Fackföreningarna Kommunal och Seko företräder tusentals medlemmar inom tåg- och bussbranschen och vi tar vårt samhällsansvar. Vi har alla ett samhällsansvar. Även ni Skånetrafiken, en offentligt finansierad verksamhet med syfte att sköta kollektivtrafiken i Skåne för alla medborgare.

Just nu har vi människor som ska ta sig till sina viktiga jobb och som ska slippa att utsättas för onödiga risker på väg till och från. Vi har bussförare och tågvärdar som på ett säkert sätt ska utföra sina arbetsuppgifter. Som ska slippa känna oro. Som ska bli lyssnade på.

Skånetrafiken i allmänhet och kollektivtrafiknämnden i synnerhet – gör om och gör rätt.

• Tillåt bussbolagen att stänga av de främre dörrarna.
  • Låt tågvärdarna fortsätta utföra god service, men ta bort uppgiften att kontrollera biljetterna.
  • Sluta fokusera på ekonomiska frågor.
  • Vänta med sommartidtabellen på bussarna. För visst är det bättre med färre resenärer per fordon när vi ska hjälpas åt att minimera smittspridningen.

Kommunal och Seko kräver att Skånetrafiken som huvudman tar sitt ansvar för arbetstagarna, och resenärerna, så att vi med omsorg och hänsyn kan hantera och ta oss igenom corona-pandemin med allt vad den för med sig. Det är Skånetrafikens samhällsansvar just nu.

Ingvar Carlsson                  Tina Christensen

Ordförande                        Avdelningsordförande