Nytt biljettsystem i Skåne hot mot arbetsmiljön

I dag hade tio skyddsombud och huvudskyddsombud från de fem bussbolagen Nobina, Transdev, Bergkvara, Vy och Arriva begärt ett möte med ansvariga för Skånetrafikens nya biljettsystem Las Vegas. Under två timmar diskuterades de senaste fem dagarnas oreda med systemet som enligt skyddsombuden inte är färdigt att ens vara i drift.

- Det känns som att vi är med i ett experiment, säger Carita Alenius, skyddsombud på Nobina i Lund.

Det var i söndags som biljettsystemet invigdes med pompa och ståt. Sen dess har bussförarna brottats med system som inte talar med varandra, de har fem system (appar) att hantera i bussen, sin egen bristande utbildning, de har inte haft möjlighet att öva mer än i en prototyp och resenärernas frustration över att det plötsligt blivit både svårare och dyrare att färdas med kollektivtrafiken i Skåne.

- Allt hot och våld och verbala kränkningar landar på oss. Det är en ohållbar situation, säger Lotta Berger som är skyddsombud på Transdev och kör regionbussar.

Bussförarna förstår resenärernas situation och frustration och vill med sitt agerande också förbättra för dem. I dag är det stora svårigheter att lösa korrekt biljett och priset blir ofta fel. En resenär måste till exempel lösa ny biljett även om de åker inom samma zon när hen byter från stadsbuss till regionbuss och här uppstår konflikter.

- Vi vill att Skånetrafiken tar ansvar för sin produkt eller lägger ner den tills att den är färdigutvecklad. Det här försämrar vår arbetsmiljö och press och arbetsbelastning ökar i en redan tajt tidtabell med risk för ohälsa som följd, säger Lotta Berger.