Kocken Susanne validerade sina kunskaper på jobbet: "Mer självsäker"

Efter många års erfarenhet i förskolekök men ingen utbildning, fick Susanne Lund erbjudande om att validera sina kunskaper på arbetstid. Nu kan hon kalla sig kock och känner sig mer självsäker på jobbet.

Susanne Lund jobbar som kock på en förskola.
Foto: Kommunal

Susanne Lund jobbar i köket på en förskola i Stockholm. Det blir många munnar att mätta - hon ansvarar för att laga mat till cirka 120 personer varje dag.

I köket lagar Susanne en hel del vegetarisk kost och mycket mat lagas från grunden. Allt bröd som serveras på förskolan är hembakat. Det blir godare, men också billigare. Hon lägger mycket kärlek i maten.

Jag hoppas på att kunna jobba kvar här i resten av mitt liv, i alla fall tills det är dags för pension, säger Susanne.

Trots många år i köket och stor kunskap inom matlagning saknade Susanne yrkesutbildning. När hon blev tillfrågad om att validera sig – att få yrkeskunskaper granskade och erkända, och vid behov studera på arbetstid för att täcka eventuella kunskapsluckor – nappade hon på erbjudandet.

Möjligheten att validera sig på arbetstid

Det var matstrategen Natasa Hodzic Jansson som tog kontakt med Susanne och ställde frågan om validering. Natasa är utbildad validerare inom Stockholms stad.

Att få sin yrkeskompetens validerad kan underlätta för att söka nya jobb, komma in på en utbildning eller för bättre löneutveckling. Hur processen går till varierar beroende på yrke och bransch.

Valideringen bygger mycket på egen kunskap.

Under tre veckors tid, tre timmar per dag, besökte Natasa förskolans kök och observerade Susanne under arbetet.

Till en början var jag väldigt nervös, berättar Susanne.

Valideringen bygger mycket på egen kunskap. Stort fokus ligger på hygien, näringslära och temperatur som kräver kunskap.

När Natasa tillslut kunde lämna över sammanställningen av bedömningen, blev det en känslosam stund över det positiva resultatet. Valideringen till kock motsvarar en gymnasial yrkesutbildning.

Det var en skön känsla, berättar Susanne.

Bättre självkänsla och ökat mod

Valideringen i sig innebar inte några nya kunskaper inom yrket, men med ett intyg som kock känner sig Susanne mer vågad i sitt jobb idag.

Jag tror mer på mig själv och vågar testa nya saker, som nya recept till exempel.

På frågan om hon skulle rekommendera validering till andra svarar Susanne:

Ja, om man trivs och älskar sitt jobb. För att validera sig krävs en vilja att utvecklas.

Susannes bästa tips för validering

Visa framfötterna. Viktigt att det krävs en egen vilja att bli validerad och utvecklas inom yrket.

Goda kunskaper. Det krävs en hel del kunskap inom jobbet. Validering handlar om att intyga den kompetens och yrkeskunskap man har samlat på sig under sin tid på arbetet.

Stabil arbetsinsats. Kunna visa på en bra och jämn arbetsinsats under hela arbetsdagen.

Vad är validering?

Validering är en strukturerad process för att få din faktiska yrkeskompetens dokumenterad och formellt erkänd. Hur processen går till varierar beroende på yrke och bransch. Genom att få kompetensen validerad får du den ”på papper”, vilket kan öppna upp för nya karriärmöjligheter, bättre löneutveckling eller kortare studietid.

Läs mer om validering