Inkomst att leva på - allt fler lever på den yttersta marginalen

Nästan var sjunde med heltidsjobb på Kommunals avtalsområde har en grundlön på 22 000 kronor eller mindre i månaden. För en ensamstående med ett barn innebär detta att man endast har några hundralappar kvar efter att grundläggande utgifter är betalda. Det visar Kommunals rapport "Inkomst att leva på".

Porträttbild på kvinna i blåa arbetskläder.
Foto: Kommunal.

Hög inflation gör att allt fler lever på den yttersta marginalen. Inom Kommunals avtalsområden drabbar detta särskilt de med lägst grundlön - var sjunde med heltidsjobb har en grundlön på 22 000 kr eller mindre i månaden.

-  Risken för fattigdom ökar markant bland de med lägst löner nu när inflationen skenar, det är mycket allvarligt och djupt oroväckande. Trots att man arbetar heltid och gör rätt för sig så tvingas man leva extremt knapert. Många känner en oro över att privatekonomin, när som helst, ska krascha. Så ska det inte vara, vi ska inte ha fattiga arbetare i Sverige, säger Malin Ragnegård, Kommunals ordförande.

Enligt Kommunals beräkningar innebär det tuffa ekonomiska läget att, exempelvis, en ensamstående med 22 000 kronor eller mindre i månaden endast har cirka 700 kronor kvar i plånboken efter att alla nödvändiga utgifter är betalda. De med lägst löner har heller ingen möjlighet att skaffa sig en buffert genom att spara pengar.

Malin Ragnegård, ordförande Kommunal.

Allra hårdast drabbas de med lägst löner. Därför kräver Kommunal i årets avtalsrörelse en extra låglönesatsning riktad mot de lägst avlönade på respektive avtalsområde. Kommunal vill att en del av löneutrymmet ska omfördelas till de med lägst inkomster.

- Rapporten visar med all tydlighet att de med lägst löner måste prioriteras i den här avtalsrörelsen. För i Sverige ska du kunna försörja dig själv och dina barn på en vanlig arbetarlön. Därför krävs det en låglönesatsning, säger Malin Ragnegård, Kommunals ordförande.

Fakta från Kommunals rapport

• Andelen personer som riskerar att leva i fattigdom har fördubblats sedan nittiotalet.
  • Ungefär 14 procent av alla med heltidsjobb på Kommunals avtalsområde har en grundlön på 22 000 kr eller mindre i månaden.
  • Ungefär 30 procent av alla med heltidsjobb på Kommunals avtalsområde har en grundlön på 24 000 kr eller mindre i månaden.

Seminarium om rapporten

Rapportsläpp: Inkomst att leva på – vi ska inte ha fattiga arbetare i Sverige