Fria arbetsskor i Kristianstad

- Vilken jävla kamp det har varit!

Ellen Sukel, vice ordförande i sektion Kristianstad summerar striden om arbetsskor i kommunen. En kamp som Kommunal vunnit när samtliga anställda inom vård och omsorg nu får arbetsskor betalda av arbetsgivaren.

Ellen Sukel, vice ordförande sektion Kristianstad
Ellen Sukel och hennes kamrater vann kampen om arbetsskor
Foto: Kommunal

Kommunal har i flera år drivit frågan om fria arbetsskor för yrkesgrupper som till exempel vård- och omsorgsanställda och barnskötare. I Kristianstad kom förslaget kommit dels som en motion från Socialdemokraterna i kommunen, dels som ett krav från Kommunal.

- Vi har pratat om det i alla forum. Medlemmarna i Kommunal har pratat om det. Det har lämnats medborgarförslag och vi har drivit frågan fackligpolitiskt. Det har varit en gemensam styrkeshow med fokus på målet, säger Ellen Sukel, som själv hamnade på förstasidorna när hon för drygt ett år sen deltog i förstamajtåget barfota som en protest mot att hon och andra själva fick bekosta sina skor.

Beslutet i Kristianstad berör 2 200 anställda inom vård och omsorg och innebär ett par skor per anställd för max 1 000 kronor vartannat år. Av budgetskäl får hälften av de anställda skor nu under hösten och den andra hälften under våren nästa år.

- Kampen är inte över. Vi har bara precis börjat, säger Ellen Sukel.

- Det är en jämställdhetsfråga och en ekonomisk fråga. Det handlar också om att hålla ett helt yrkesliv och då är skorna avgörande för yrkesgrupper som står och går hela dagarna.

Vad var det som gjorde att ni rodde hem den här framgången i Kristianstad?

- Det var inte en specifik sak som ledde fram till beslutet. Men det var avgörande att vi skapade dialog och relationer. Dessutom har politiken nyfiket ställt frågan: Varför är det här en viktig fråga för medlemmarna i Kommunal? Och på den har vi haft svar.

Kristianstad kommun styrs av Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna.