Förskolans dag 19 maj!

Förskolans dag firas den tredje torsdagen i maj med undantag om det är Kristi himmelfärdsdagen.

Bensbyns förskola
Foto: Kommunal

Var ut och träffade Maria Landström barnskötare sen 20 år hon är förtroendevald och innehar uppdragen arbetsplatsombud och skyddsombud.

Maria
Maria barnskötare
Foto: Kommunal

Träffade även Anette Landström som arbetar i köket som kokerska sen 8 år på Bensbyns förskola i Luleå för att höra hur de firar denna dag, och vad det bästa är med att arbeta i förskolan samt om det är finns någon yrkesfråga som är av särskild vikt för dem. Passade också på att fråga om de finns något särskilt som de uppskattar i sitt medlemskap i Kommunal.

Anette
Anette Kokerska
Foto: Kommunal

Det är en stark tradition att fira och lyfta förskolan, det är en dag då barnen från varje avdelning visar upp det arbete som de har jobbat med, vanligtvis ute på vår gård där vi även pyntar upp med flaggor och ballonger. På vår förskola arbetar vi på ett projektinriktat arbetssätt och denna dag bjuder vi in vårdnadshavarna så barnen får visa upp sina arbeten.

Vi i förskolan är oerhört viktiga, vi väcker lusten att lära, ger trygghet och omsorg och vi är en del av nästan varje barns barndom, vi stöttar och stärker barnen.
Vi har förmågan att se det stora i det lilla – förmågan att växa i samspel både med barnen och med kollegor!

Vi är stolta över vår fantastiska förskola.

Det bästa med att arbeta i förskolan är alla barnen och kollegorna svara de i kör, det händer så mycket och är spännande och utvecklande. Båda svarar gällande yrkesfrågor, att arbetsmiljöfrågorna är av särskild vikt och fördelarna med sitt medlemskap, är att man får bra hjälp från expeditionen när man har frågor, man är starkare tillsammans för att få till bra kollektivavtal och försäkringarna samt de fina medlemsförmånerna som kommer med medlemskapet.