Fairtradefika och schemastrul i Perstorp

Det stora samtalsämnet är schemaläggningsverktyget time care. Nyligen infört i arbetsorganisationen. De flesta tycker att det fungerar dåligt. Att det skapat problem och osäkerhet i jobbvardagen.

- Det tar enormt mycket tid och det fungerar bara om alla är villiga att ge och ta, säger Maria Almén, vårdbiträde på Österbo äldreboende, arbetsplatsombud och huvudskyddsombud.

Fairtradefika i Perstorp
Lene Nordkvist och Maria Almén fairtradefikar i Perstorp
Foto: Monica Brundin Danielsson

Utanför Österbo har kommunal sektion 46 i Perstorp dukat upp med fairtradefika. Personal på väg till och från jobbet stannar till. Pratar en stund. Om jobbet och livet.

- I fjor började vi med att ställa oss utanför de stora arbetsplatserna, berättar Susanne Hagelkvist, som är sektionsordförande. Ett uppdrag som är det roligaste hon vet.

- Att jobba för medlemmarna, att medverka till att göra deras arbetsliv bättre, att lyssna och stödja, det är det bästa.

Sektion 46 i Perstorp har just nu 407 medlemmar. De flesta inom skola, vård och omsorg. När ett antal HVB lades ner försvann många medlemmar. Nu jobbar sektionen, liksom Skånes andra sektioner, på att värva fler medlemmar. Det stärker Kommunals möjligheter att förhandlar fram bra villkor och löner. Det är avgörande för att vi ska kunna bevara den svenska modellen där arbetsmarknadens parter förhandlar fram de villkor som ska gälla, och för att kunna teckna kollektivavtal behövs många medlemmar.

Fairtradefikat har redan genererat en ny medlem.

- Därför är en sådan här aktivitet viktig. För att visa att vi finns och för att göra något roligt, säger Susanne Hagelkvist innan hon cyklar iväg på en arbetsplatsrunda för att dela ut choklad.

På Österbo är i princip all tillsvidareanställd personal medlemmar i Kommunal. Men det finns en och annan kvar att värva, speciellt bland dem som jobbar på natten och i andra funktioner än vårdpersonal. Äldreboendet har 47 platser. Maria Almén har arbetat i kommunen sen 1988 och var med och startade den första avdelningen för dementa.

- Jag tycker om att arbeta med dementa. Den ena dagen är inte den andra lik och vi behöver improvisera för att arbetsdagen ska fungera. Arbetet har förändrats. De boende är mycket sjukare när de flyttar in och arbetet är med vårdande nuförtiden.

Den 15 maj kommer arbetsmiljöverket på besök. Inför det mötet samlar de förtroendevalda in synpunkter att framföra.  Där kommer absolut time care att komma upp.

- Det låter så bra med önskeschema men i praktiken fungerar det inte. Nu vill arbetsgivaren att vi senast den 17 september ska lägga schema till och med 6 januari. Så jag ska veta när jag vill umgås med familjen, när jag vill ha gäster och när jag vill ha semester. Time care fungerar i en del arbetsgrupper men inte generellt, säger Maria Almén.

Fortsätt fika rättvist. Fairtrade challenge fortsätter i dag och i morgon. Den 8 och 9 maj.