Facklig seger: bussarnas framdörrar stängs för att minska smittspridning

- Jag är jätteglad och nöjd över att Arbetsmiljöverket ställde sig bakom vårt krav och att framdörrarna på våra bussar nu är stängda, säger Ulrika Lundström, skyddsombud på Vy buss och en av de som har kämpat för att det skulle ske.

Ulrika Lundström och hennes kollegor är nöjda över att Arbetsmiljöverket följde deras linje och att framdörrarna nu är stängda.
Foto: Ulrika Lundström

Det var i början av mars som skyddsombud inom kollektivtrafiken i Gävleborgs län  uppmärksammade arbetsmiljöproblem för bussförare i samband med pandemin. Bussförare möter under en arbetsdag ett stort antal människor på nära avstånd och skyddsombuden krävde att såväl arbetsgivare som huvudman skulle agera för att minska risken för förare att utsättas för smitta. Det genom att bland annat ta bort kontanthanteringen, spärra av de främre sätena och stänga framdörrarna för av- och påstigning.

När dialog med arbetsgivare och huvudman inte räckte för att få gehör på sina krav valde skyddsombuden att lägga skyddstopp mot kontanthanteringen och fick därigenom både det och att sätena närmast föraren spärrades av. Men när det gällde kravet om att stänga de främre dörrarna fortsatte huvudmannen att neka.

- När skyddsombuden inte fick respons från huvudmannen skickade vi in en anmälan till Arbetsmiljöverket där skyddsombuden krävde att framdörrarna skulle hållas stängda för att skydda förarna från smitta, berättar Magnus Nordenwall, ombudsman i Kommunal Mitt som har arbetat med frågan.

Arbetsmiljöverket valde att följa Kommunals linje och efter underrättelsen beslutade arbetsgivaren att framdörrarna vara stängda för av- och påstigning från och med tisdag 14 april.

Nu känner vi oss alla lite tryggare när vi går till jobbet, berättar Ulrika Lundström. Det här är någonting som gör det säkrare för både oss bussförare men även för våra passagerare.

- Vi fick kämpa en hel del för att få igenom det här i Gävleborg och jag ser det här som en tydlig facklig seger, avslutar Magnus Nordenwall.