Facklig framgång i Sotenäs – fortsatt två i nattpatrullen

Med gemensamma krafter och stort facklig-politiskt engagemang satte Kommunals förtroendevalda i sektion SML stopp för beslutet att skära ner på personal i nattpatrullen, i Sotenäs kommuns hemtjänst.

Bild av Framgångslådan
Foto: Kommunal

Två personer blev en

Beslutet kom redan innan covid-19 svepte över landet och världen. Det skulle sparas i Sotenäs kommun, och styrande politiker bestämde att hemtjänstens nattpatrull skulle få dra sitt strå till stacken, genom nedskärning av personal. Och man gick ut hårt, med en halvering av personalstyrkan på natten – från två undersköterskor till en. På ett helt nattpass. Ensam med alla larm, med alla besök hos brukare som behöver hjälp.

Trots protester trädde beslutet i kraft och hann vara praxis i ett par månader innan covid-19 lamslog samhället och tryckte tillbaka sparbetinget. Dock bara under en begränsad tid. När den värsta perioden av pandemin var över så skulle beslutet åter träda i kraft. Men nu hade engagerade förtroendevalda i Kommunal och sektion SML – däribland undersköterskan, arbetsplats- och skyddsombudet Ann-Sofie Svensson – hunnit sätta hårt mot hårt på flera olika fronter.

Oacceptabelt för både brukare och arbetsmiljö

Det var, redan innan beslutet verkställdes, enkelt för personalen att se att en neddragning skulle drabba hårt. Vård- och omsorgskvaliteten skulle försämras och arbetsmiljön skulle givetvis bli lidande. Dessutom skulle arbetsbelastningen på annan personal under natten öka, eftersom den enda undersköterskan i nattpatrullen inte skulle hinna med alla ordinarie uppgifter på egen hand. Konsekvenserna hade med andra ord kunnat bli många, och dessutom ganska allvarliga, som exempelvis otrygghet för dem med trygghetslarm.

Insändare tog skruv

Som ett led i påverkansarbetet skrev de som arbetade i nattpatrullen en insändare i Kommunalarbetaren som ledde till kontakt med Sveriges Radio och ett reportage kring arbetet under en natt i kommunens hemtjänstspatrull. Natten då reportaget spelades in följde även två politiker med. Efter det reportaget började även brukare och invånare i kommunen att engagera sig emot neddragningen. Man kontaktade politiker och förvaltningschefer, skapade namninsamling på Facebook, lämnade in protestlistor, och skapade mötesplatser för politiker och medlemmar. Detta sammantaget ledde till succé - eller snarare till att politikerna till slut förstod sitt initiala klavertramp och rev upp beslutet.

Vi behöver fortsätta lyfta våra vinster

Även om det här på sätt och vis är en "gammal" nyhet nu – beslutet hävdes redan i höstas – så tål den att lyftas igen. Det fackliga påverkansarbetet är så oerhört viktigt för att medlemmarna i Kommunal ska få och behålla den arbetsmiljö de har rätt till. Arbetsmiljön är visserligen arbetsgivarens ansvar, men dessvärre har det har allt för många gånger visat sig att de behöver lite hjälp på traven. Kunskap är makt, och ett viktigt förändringsverktyg som aldrig ska förringas.

Läs mer om SML:s fackliga framgång i Kommunalarbetaren, och dela gärna med dig av din fackliga framgång genom att fylla i formuläret i Framgångslådan.