”Det lönar sig att vara med i facket”

En av tio medlemmar fick stöd och personlig hjälp av sin sektion under ett halvår. Det visade sig när sektionen för vård och omsorg i Malmö bokförde alla kontakter med medlemmarna. Det kan handla om medlemmar som får tusentals kronor retroaktivt för övertid, får hjälp att överklaga försäkringskassans beslut, får ett bättre schema eller får hjälp att stå upp mot en trilskande chef.

- Vi stöttar faktiskt fler än vi själva trodde. Vi räknade en extra gång för att bli övertygade. Det här visar verkligen att det lönar sig för medlemmarna att vara med i facket, säger sektionsordföranden Ewa Glimhed och tillägger att de ändå inte räknade in alla medlemmar som genom förhandlingar fått individuell lönehöjning.

- Då hade det handlat om 5 000 till…

Frågorna och bönerna om hjälp som kommer till sektionen är många, allt från medlemmar som känner sig kränkta av chefen till den som fått fel övertidsersättning eller vill veta var LAS-gränsen går innan en vikarie har rätt att bli anställd.

- Det här är ett jobb som verkligen är varierat! När man engagerar sig fackligt börjar det med att man hatar orättvisor. Och så börjar man ta itu med saker, det växer och blir mer och mer, konstaterar Ewa Glimhed, skrattar stort och medryckande och tillägger:

- På den vägen är det…

220.000 ur försäkringen på en månad

Där är försäkringsfallen, oftast någon som är sjuk och får veta av Kommunal att hen ska kontakta Folksam för att få ersättning ur fackets sjuk- och efterlevandeförsäkring. Under en enda månad betalas ända upp till 220.000 kronor ut från försäkringen till medlemmarna i sektionen.

Där är rehabiliteringsfallen, någon som blivit sjuk av jobbet och behöver hjälp. Där är timvikarierna som inte fått ersättning för övertid. Där är de som är missnöjda med schemaläggningen. Där är de som fått nej från försäkringskassan och får fackets hjälp att överklaga. Och där är också de svåraste fallen – medlemmar som känner sig kränkta och illa behandlade av chefen.

- Då är det fråga om så många känslor att det blir jättetungt. Arbetsgivaren har oftast en helt annan bild än medlemmen. Det tar tid att utreda, man ställer många frågor och i bästa fall hittar vi en handlingsplan för att gå vidare.

- Jag har en vinnarskalle, men i de här fallen är det för det mesta svårt att utse någon vinnare, konstaterar Ewa Glimhed, skakar på huvudet vid tanken på sådana fall, blir eftertänksamt tyst ett tag och säger sedan:

- Men många, många gånger möts vi av medlemmar som är jätteglada och tacksamma för den hjälp de fått.

Fick 330.000 kronor retroaktivt

Hon berättar om ett fall för något år sedan:

En städare var förvånad över varför hon helt plötsligt fått O-tllägg, ersättning för obekväm arbetstid  - ”jag jobbar ju måndag till fredag!”.

- Vi kunde berätta att hon ska ha O-tillägg mellan sex och sju dag efter röd dag, alltså måndag morgon. Vi utredde detta och lyckades få arbetsgivaren att gå med på att ge alla städarna, cirka 80 stycken, retroaktivt O-tillägg  – för tio år! Kommunen fick punga ut med en klumpsumma på 330.000 kronor.

- Städarna blev jätteglada! berättar Ewa Glimhed, men pustar lite vid tanken på den arbetsmöda som behöver läggas ner på sådana fall: Det tar tid att gå igenom listor och räkna ut ersättningen  för så många personer under hela tio år…

”Vi står till tjänst med det mesta”

Sektion 4 i Malmö är en stor sektion – med drygt 7 150 medlemmar. Här ingår 112 privata bolag och 474 kommunala arbetsplatser. På sektionen finns 30 fackliga företrädare, dock ingen på heltid, de flesta jobbar fackligt mellan 16 och 24 timmar i veckan.

- Det låter som vi är många, men vi skulle behöva vara 50 stycken. Arbetsbördan är stor.

Ute på arbetsplatserna finns snart närmare 280 arbetsplatsombud. Också de skulle behöva vara fler, menar Ewa Glimhed: Med 500 ombud skulle Kommunal vara representerat på sektionens alla arbetsplatser.

- Det är under våra besök på arbetsplatserna som vi får de flesta kontakterna med medlemmarna och ser vad de behöver hjälp med. Ofta har någon medlem tänkt kontakta oss, men det har inte blivit av. Många gånger är det också arbetsplatsombuden som tar kontakt för att få hjälp. Är det krångliga fall skickar vi dem i vår tur vidare, till avdelningen eller till förbundet centralt, säger hon och tillägger för att vi inte ska tro att det krävs att man har krångliga frågor för att ta kontakt med facket:

- Vi får också många samtal och mejl till sektionen med enklare frågor om vad som gäller, till exempel om övertidsersättning. Vi står till tjänst med det mesta när det gäller medlemmarnas liv på arbetet! säger sektionsordföranden Ewa Glimhed.

När Kommunal griper in…

Kvällspatrullen fick fyra extra i personalen. Timanställda Sven fick 23.500 kronor i övertidsersättning, gravida Anna fick ett lättare schema och Eva fick över 50.000 som kompensation för att arbetsgivaren ställt in ett semestervikariat.

Här är ett axplock av den hjälp som medlemmar i Kommunal fick under en månad av en enda sektion, sektion 4, vård och omsorg i Malmö.

• Eva hade blivit lovad ett semestervikariat som undersköterska i en nattpatrull. Men arbetsgivaren bokade av vikariatet. Kommunal förhandlade med arbetsgivaren och Eva fick 56.625 kronor plus övertid som kompensation.
  • Anna var gravid. Hon kontaktade Kommunal eftersom arbetsgivaren dragit lön när hon besökte barnmorskan. De pengarna fick hon tillbaka. Dessutom gav arbetsgivaren henne ett lättare schema under graviditeten – i arbetsmiljöförordningen finns inskrivet att arbetsgivaren ska underlätta arbetet för en gravid kvinna. Men det hade arbetsgivaren inte velat följa förrän Kommunal krävde förhandling.
  • Fyra vårdare fick 20.000 kronor för att de jobbat för mycket enligt sitt arbetstidsmått.
  • Några boendestödjare fick sluta jobba helger. Kommunal förhandlade och lyckades öka deras löner med 400 kronor i månaden som kompensation för utebliven övertidsersättning.
  • En kvällspatrull i hemtjänsten hade hög arbetsbelastning. Facket gjorde en bedömning av arbetsbördan i samarbete med de anställda och konstaterade att arbetet inte var möjligt att klara med befintlig personal. Pressen hade varit så stor att det uppstått konflikter i gruppen. Arbetsgivaren gick med på att anställa fyra personer till, vilket blev ungefär 20 procents ökning av personalstyrkan.
  • Timanställda Sven hörde av sig till sektionen och undrade varför hans lön var så låg. En av de fackliga förtroendemännen räknade på löneuppgifterna och fann att han jobbat mer än full tid. Han fick 23.500 kronor för utebliven övertidsersättning. Dessutom fick hon efter förhandling en löneökning som motsvarar 800 kronor i månaden på heltid.
  • Angelica fick veta av Kommunals sektion att hon hade rätt till ersättning från AFA-försäkringen, efter sjukdom. Hon fick ut 4 000 kronor från försäkringen.
  • Arbetsgivaren ville dra in en nattjänst på ett LSS-boende. Kommunals sektion kollade arbetsbelastningen tillsammans med de anställda – och nattjänsten blev kvar.
  • Sigrid var sjuk, ansåg arbetsgivaren, och därför skulle hon inte klara av sitt jobb som undersköterska utan i stället få sjukpenning. Kommunal grep in. Det konstaterades att Sigrid inte alls var sjuk. Hon fick full lön – och jobbar kvar.

Av: Lalla Lindström