Facklig framgång: Alla tillsvidare anställda inom äldreomsorgen i Bergs kommun får rätt till arbetsskor.

Tack vare bra samarbete mellan kommunal sektion Berg och socialdemokraterna i Berg beslutade i veckan Vård- och socialnämnden att fördela pengarna till arbetsskor.

Facklig framgång
Foto: illustration kommunal mellersta norrland

Det var inför budgeten 2021 som Kommunal Sektion Berg med Annsi Algotsson i spetsen la fram några yrkande för medlemmarna i Kommunal. Man ville bland annat att medlemmar som arbetade i utomhusmiljö skulle få arbetsskor och skyddskläder och att samtliga medlemmar under 2022 ska få arbetsskor.

Till en början var det ingen vidare respons på yrkandena men arbetsgivaren lovade att se över förslagen.

Det var när fackförbunden blev inbjuda till kommunfullmäktige efter initiativ av Vänsterpartiet som det började hända något.

Annsi Algotsson var en av dem som fick presentera Kommunals verksamhet och lyfte då även de yrkanden som man inte fått någon respons på. Socialdemokraterna nappade direkt på ett av dessa yrkanden och när det tillsköts extra pengar från regeringen så vart det beslutat ganska omgående att man satsade på arbetsskor inom äldreomsorgen.

Detta är såklart en väldigt glad nyhet för oss och ett kvitto på att vårt arbete ger resultat. Men man ska komma ihåg att detta var en engångssatsning, vårt mål är att våra yrkanden ska komma med i budgeten. Nu ska vi fortsätta kämpa för att även barnomsorgen ska få arbetsskor och att våra medlemmar som arbetar i utomhusmiljö ska få skyddskläder och skor, säger Annsi Algotsson förtroendevald i Kommunal Mellersta Norrland sektion Berg.