Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Kolla kollektivavtalet på ditt nya jobb

Kolla kollektivavtalet
Foto: Kommunal
Kollektivavtal! Kanske inte det första du tänker på när du har fått ett nytt jobb? Men att kolla upp avtalen är bland det viktigaste du kan göra.

Varför är det viktigt med kollektivavtal?

Kollektivavtal är ett avtal mellan arbetsgivaren och Kommunal. Här bestäms vad som gäller kring lön, semester, övertidsersättning och andra villkor som är viktiga för dig på jobbet.

Arbetsgivaren kan förstås välja att ge dig ännu bättre villkor än vad som står i kollektivavtalet. Till exempel högre lön eller fler semesterdagar. Kollektivavtalet sätter bara en lägsta nivå. Om det inte finns något kollektivavtal så kan du missa viktiga förmåner som bland annat pengar till pensionen eller viktiga försäkringar.

Vi från Kommunal som tecknar kollektivavtalen har koll på att inget faller mellan stolarna. Därför kan du känna dig trygg om det finns kollektivavtal där du ska börja jobba. Det är en garanti för att du får schyssta arbetsvillkor.

Här kan du läsa mer om vad du får mer av med kollektivavtal.

Har min arbetsgivare kollektivavtal?

Det kan du enkelt ta reda på med vår tjänst Kollkollen. Skriv bara in namnet på arbetsgivaren så får du svar direkt.

Vad gör jag om det inte finns kollektivavtal?

Om det inte finns något kollektivavtal på din arbetsplats kan du höra av dig till oss. Vi kan hjälpa dig att ta upp frågan med din arbetsgivare. Du hittar kontaktuppgifter till Kommunal lokalt här.

Kollektivavtal