Kommunalare uppmärksammas i regeringens budget

Anders Bucht

Blogginlägg

av Anders Bucht

En kommunalare får ett par hundra kronor i skattesänkningar från årsskiftet i den nya budgeten. I gengäld får hon eller han springa ännu fortare, skippa förmiddagskaffet och gå till jobbet trots feber om lönen ska räcka till. Det krävs inte mycket till analys för att se att det är en riktigt dålig deal.

När Elisabeth Svantesson presenterade regeringens budget för 2024 var hon noga med att framhålla att det var ”en återhållsam budget där vi stöttar välfärd och hushåll”. Förra årets ”satsningar”, har nu ersatts med ”stöttande” vilket åtminstone inte är osant.

Det kan i och för sig diskuteras huruvida regeringen, den enda instans som kunde sätta stopp för de massiva nedskärningar som nu väntar, ens ”stöttar” en verksamhet som beräknat förluster på uppemot 30 miljarder genom att tillskjuta 16 – men i år besparas svenska folket i alla fall allt snack om historiska satsningar, för att täcka över illa dolda nedskärningar.

För ovanlighetsskull adresserades däremot medlemmarna i Kommunal direkt från plexiglaspodiet i Rosenbad. De ska kompenseras! En av regeringens främsta och dyraste reformer är nämligen den skattesänkning som enligt Svantesson kommer ge ”en familj med två vuxna på Kommunals lägstalöner” 5 600 kronor extra per år.

Snabbt omräknat till skattesänkning per månad och person snackar vi om ungefär 230 kronor i månaden för en uska eller barnskötare vilket inte ska underskattas när man lever på marginalen. Den reformen kostar drygt 13 000 000 000 (tretton miljarder kronor). Lustigt nog lika mycket pengar som saknades hos kommunerna och som skulle kunna stoppa nedskärningar i den redan extremt pressade välfärden.

Det är många människor som kommer behöva jobba avsevärt hårdare när verksamheter inom vård, skola och omsorg nu ska ”effektiviseras” ytterligare. Vissa av dem kommer nog dra på sig en förkylning extra när tiden för återhämtning rationaliseras bort. Den karensdagen kostar, för personen som fick 230 kronor extra per månad, ungefär 750 kronor.

Det är enkelt matematik. Många barnskötare och undersköterskor kommer inte se röken av skattesänkningen. Politik handlar om prioriteringar och ingen ska hävda att den sittande regeringen stöttar eller satsar på medlemmarna i Kommunal. Då hade man gjort andra val.

Som kuriosa kan nämnas att ett avskaffande av karensavdraget som Kommunal länge drivit beräknats till mellan tre och fem miljarder om Försäkringskassan skulle ta kostnaden. Det är en reform som på allvar hade adresserat en av de stora orättvisorna på svensk arbetsmarknad. Den hade gett avsevärt mer pengar i plånboken för alla arbetare i Sverige som inte kan ”jobba hemifrån” eller ”vobba” när höstförkylningarna drar in. En satsning eller stöttning värd namnet.