Anställning

Det här gäller kring anställningsformer, timavlöning, visstid och nattarbete, samt dina möjligheter till yrkesutveckling.

Man i ambulanskläder vid en hylla.
Foto: Fredrik Sandin Carlson.

Det finns bara två slags anställningar: tillsvidareanställning och tidsbegränsad anställning. Men det är mycket vanligare att prata om dem som ”fast jobb” och ”visstid” eller ”vikariat”.

Kommunal driver att arbetsgivarna ska satsa på bättre grundbemanning istället för att pussla ihop flera otrygga anställningar för att få verksamheten att gå runt här och nu.  Bra bemanning skapar fler trygga jobb, mer kontinuitet och bättre kvalitet i verksamheterna.

Det är lite säkrare att ha en visstidsanställning. Men många arbetsgivare sätter i system att använda tidsbegränsade anställningar så länge det bara går. Allt för att slippa ge medarbetarna tillsvidareanställningar. Det är inte olagligt att göra så, men den som är visstidsanställd kan ibland missa att arbetsgivaren faktiskt blivit skyldig att ändra det till en tillsvidareanställning. Du som är medlem i Kommunal kan få hjälp att bevaka dina rättigheter till fast jobb.

Har du fler frågor om din anställning? Kontakta din sektion eller Kommunal Direkt!