Kollektivt Trygg – vi gör skillnad tillsammans

Initiativet Kollektivt Trygg skapar samarbetsytor för tryggare kollektivtrafik, bättre arbetsmiljö, och en ökad dialog med ungdomar som behöver fler närvarande vuxna.

Kollektivt Trygg
Foto: Kommunal

Samverkan för en bättre framtid

Kollektivt Trygg är ett samverkansinitiativ mellan flera olika samhällsaktörer – med Kommunal Väst i förarsätet – med incitament att förbättra arbetsmiljön för de som arbetar inom trafikbranschen, och att nå ut till, och skapa dialog med, ungdomar med olika typer av problematik. Det sägs att det krävs ett samhälle för att fostra ett barn. Genom Kollektivt Trygg tar Kommunal Väst sitt ansvar för att vara en aktiv del i den utmaningen. Vill du vara med?

Kollektivt Trygg på en minut

Det handlar lika mycket om att avstyra hotfulla situationer som om att hjälpa dem som är utåtagerande för att de har det svårt.

Mona Burås Dieng, initiativtagare, Kollektivt Trygg

Förare och fältsekreterare tillsammans i trafiken

Tanken som ligger till grund för initiativet handlar om att koppla samman viktiga samhällsfunktioner för att öka tryggheten i kollektivtrafiken, för både förare och passagerare. Det handlar också om att bemöta och ta hand om problematiken på plats, i nuet. "Allt för mycket händer i det fördolda.", säger initiativtagaren Mona Burås Dieng. "Om vi möter oroliga, problemtyngda ungdomar på plats när de agerar utåtriktat genom att hota, kasta sten eller liknande, så kan vi lugna ner i stunden och kanske även motverka att det händer igen."

Idén är enkel – förarna i kollektivtrafiken erbjuds direktkontakt med socialkontorens fältsekreterare, som de kan ringa så fort de känner att de behöver stöd. Om någon hotar, är arg, eller verkar må dåligt, så kan förarna ringa till utbildad jourpersonal som snabbt kan infinna sig på plats för att hjälpa till. "Det handlar lika mycket om att avstyra hotfulla situationer som att hjälpa de som är utåtagerande för att de har det svårt. Det finns alltid en bakomliggande orsak.", säger Mona.

Prisat initiativ

För initiativet, och för sitt mod och sitt engagemang, vann Mona Burås Dieng Kommunals Demokrati- och solidaritetspris 2022.

Mona Dieng - vinnare av demokrati- och solidaritetspriset 2022

Kontakt

Om du vill veta mer, eller kanske rentav bli en del av initiativet, så är du varmt välkommen att kontakta oss via mejl.

Vill du tipsa om eller rapportera oroligheter i kollektivtrafiken – använd formuläret längst ner på sidan.

Mejla Kollektivt Trygg

Häng med på resan

Kollektivt Trygg välkomnar både företag och organisationer som är intresserade av att på något vis engagera sig i initiativet. Det finns inget ekonomiskt syfte och det kostar givetvis inget att vara med. Allt handlar om engagemang och tid, och om vad varje organisation ser att de kan och vill tillföra. Vi gör skillnad tillsammans, och ju fler vi är desto bättre.

Ingen kan göra allt...

Till dig som förare – tack! Tack för att du tar oss dit vi behöver komma. Tack för varje samtal du vågar ta med personer som skapar oro i kollektivtrafiken. Tack för att du anmäler tillbud och därmed tar ansvar för din egen och dina kollegors arbetsmiljö. Kollektivt Trygg står bakom dig och backar upp!

Boka informationsmöte

Vi kommer gärna till er och berättar mer om initiativet. Boka in ett företagsbesök eller bjud in till en arbetsplatsträff, där Mona Burås Dieng håller en presentation för er. Ta kontakt via mejl så hittar vi ett datum och en tid som passar.

Anmäl incidenter

Har du känt dig hotad, rädd eller oroad över något som inträffat när du åkt kollektivt? Kollektivt Trygg tar tacksamt emot rapporter om saker som händer på bussar, tåg och spårvagnar som skapar oro för passagerare och förare.

Långt ifrån alla hot- och våldssituationer i kollektivtrafiken rapporteras som tillbud. Det är viktigt att det som skapar otrygghet synliggörs och uppmärksammas. Berätta vad du har varit med om genom att fylla i formuläret nedan. Det är helt okej att vara anonym och vi kommer bara att använda din berättelse inom initiativets ramar.

Beskriv din upplevelse med egna ord.
Om du inte vill uppge ditt namn, skriv "Anonym".
Valfri uppgift. Men glöm inte att uppge antingen e-post eller telefonnummer om du kan tänka dig att bli kontaktad angående det inträffade.

Jag godkänner att mina personuppgifter behandlas enligt Kommunals personuppgiftspolicy i det syfte formuläret avser (T.ex. anmälan, bokning, enkät eller prenumeration). Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter enligt GDPR.