FACKTA

Youtubeserien FACKTA ger dig koll på aktuella ämnen. Vad är inflation, hur förhandlas ditt kollektivavtal och hur kan vi använda hjärnforskning för att skapa bra möten? Det är några av frågorna du får svar på i seriens olika avsnitt.

Vinröd bakgrund med texten "FACKTA" och en glödlampa i ljusgult.
Foto: Kommunal

FACKTA: Så förhandlas ditt avtal

Att förhandla medlemmarnas kollektivavtal är en central del i vad en fackförening gör. Men hur går det till? I det här avsnittet av FACKTA dyker vi lite djupare i detta och pratar om delegationer, medlemsförslag och organisationsgrad.

FACKTA | Så förhandlas ditt avtal

FACKTA snackar inflation

Jasmine och Torbjörn snackar inflation, ett begrepp som vi alla hör dagligen nu. Vad är innebär det egentligen, varför har vi inflation och hur påverkar den oss i vardagen? Här reder vi ut begreppen!

Avsnittet spelades in november 2022 och samtliga siffror var aktuella vid tiden för publicering.

FACKTA snackar inflation

FACKTA: Medlemsresan

Medlemsresan är en Youtube-serie i sju delar som beskriver resan från en potentiell medlem till en engagerad och nöjd medlem.

Filmerna fungerar som ett stöd till förtroendevalda som värvar nya medlemmar. Avsnitten är mellan tre och sju minuter långa.

FACKTA | Medlemsresan

FACKTA: Hjärnsmart bemötande

Hur kan vi ha nytta av hjärnforskning i vardagen mellan oss människor för att skapa bra möten?  Denna föreläsningsserie vänder sig till dig som är förtroendevald. Här får du konkreta tips och verktyg samt insikt i hjärnans landskap. Föreläsningarna hålls av beteendevetaren och pedagogen Lena Skogholm.

FACKTA | Hjärnsmart bemötande

FACKTA:s Lilla kongresskola

Få koll på allt om Kommunals kongress i den här filmserien i tre delar! Jasmine Berglund och hennes gäster går bland annat igenom hur personvalen går till, vad en motion är och hur beslut fattas under kongressen.

FACKTAs Lilla Kongresskola