Semesterersättning – hur fungerar det?

Är du timanställd eller ska du sluta på ditt jobb? När du slutar på ett jobb ska du ha utbetald semesterersättning för de semesterdagar som du har tjänat in, men inte har tagit ut. Här reder vi ut det viktigaste om semesterersättning.

Undersköterskor
Undersköterskor tar rast
Foto: Kommunal

Semesterersättning är ersättning du får för betalda semesterdagar du inte har använt. Den regleras i semesterlagen och kan inte förhandlas bort i anställningsavtalet eller ”bakas in” i lönen. Semesterlagen gäller för alla arbetstagare i Sverige. 

Enligt semesterlagen ska semesterersättningen vara minst 12 procent av din bruttolön (lön innan skatt). Har arbetsgivaren kollektivavtal kan ersättningen vara högre.  

 Du kan läsa hela semesterlagen på Riksdagens webbplats.

När har du rätt till semesterersättning?  

Det spelar ingen roll om du är tillsvidareanställd eller visstidsanställd, du tjänar in betald semester när du arbetar. Om du slutar på ditt jobb och har kvar betalda semesterdagar, har du rätt till semesterersättning.  Hur semesterersättningen betalas ut beror på din anställing:

När du är tillsvidareanställd: Har du en tillsvidareanställning är det vanligast att betala ut semesterersättningen månaden efter avslutad anställning. Eftersom du då har större möjlighet att använda alla dina semesterdagar innan du slutar.  

När du är visstidsanställd: Har du en visstidsanställning – som ett vikariat, säsongsarbete eller annan tidsbegränsad anställning? Då är det vanligast att ersättningen betalas ut löpande som ett extra tillägg på lönen varje månad, det redovisas oftast på din lönespecifikation och månaden efter utfört arbete.  

Bli medlem i Kommunal idag

Få svar på dina frågor om lön och semester! Bli medlem och få trygghet och expertrådgivning.

Bli medlem: 2 mån / 80 kr

Semesterersättning vid timlön  

Är du visstidsanställd? Även kallad timanställd, timavlönad eller timmis. Då får du vanligtvis semestersättningen utbetald löpande, tillsammans med din vanliga lön varje månad. Du får alltså inte semesterlön om du tar ut semester, utan istället får du ett extra tillägg på lönen varje månad, enligt semesterlagen.

Enligt semesterlagen ska semesterersättningen vara minst 12 procent av den intjänade lönen. På detta vis reglerar lagen att du som är visstidsanställd också får semesterförmåner. 

Om din arbetsplats har kollektivavtal kan det finnas andra bestämmelser om semesterersättning och din ersättning kan vara högre än den som står i semesterlagen.

Skillnaden mellan betald semester och semesterersättning

Betald semester: När du har betald semester får du ut din vanliga lön plus ett semestertillägg, som kallas semesterlön.  För att få ut betald semester måste du ha tjänat in den. Här kan du läsa mer om semesterlön.

Semesterersättning: När du slutar på på ett jobb ska du få utbetald semesterersättning. Semestersättnig får du för de semesterdagar som du har tjänat in, men inte har tagit ut i form av betald semester.

Vad räknas in i semesterersättningen?  

Om du ska räkna ut semesterersättningen måste du ta reda på vilken procentsats semesterersättningen är på. Enligt semesterlagen är den 12 procent, men har du kollektivavtal kan den vara högre. Semesterersättning beräknas sedan på grundlönen (lön innan skatt).  

I lönen kan det även ingå exempelvis ob-ersättning eller övertid. När du får ersättning för ob, övertid, jour och beredskap brukar den oftast redan inkludera semesterersättning. Detta regleras av kollektivavtalet.

Räkna ut semesterersättning

Vill du veta din exakta semesterersättning – prata med löneavdelningen på arbetsplatsen. Som medlem kan du även kolla med ditt fackliga ombud på arbetsplatsen eller din sektion.

Semesterersättning på lönespecifikationen 

Semesterersättningen ska stå tydligt på din lönespecifikation, så du ser vad som är din faktiska lön den månaden och vad som är semesterersättning. 

Vanliga frågor om semesterersättningen (FAQ)

Betalar jag skatt på semesterersättningen?

Ja, i Sverige betalar vi skatt på alla inkomster. 

Måste arbetsgivaren redovisa semesterersättningen separat?

Ja, arbetsgivaren måste specificera och skriva ut semesterersättningen på lönespecifikationen. Det gör att du som arbetstagaren tydligt kan se hur mycket semesterersättning som har betalats ut.  

Hur kontrollerar jag att jag har fått rätt semesterersättning?

För att kontrollera semesterersättningen kan du be om ett skriftligt underlag från din arbetsgivare, exempelvis en lönespecifikation. Behöver du hjälp att kontrollera uppgifterna kan du som medlem kontakta din sektion på Kommunal. 

Har du frågor om semester?

Som medlem i Kommunal är du välkommen att kontakta din sektion eller våra rådgivare på Kommunal Direkt på telefon 010-442 70 00.

Kontakta Kommunal

Har du frågor om medlemskap eller behöver du hjälp i något som rör ditt arbetsliv? Ring, så hjälper vi dig!

010-442 70 00Öppettider och andra kontaktvägar
Semesterersättning – hur fungerar det? | Kommunal