Trafik

Denna sektion tillhör avdelning Sydväst
Kommunal sektion Trafik är en sektion inom Kommunal avdelning Sydväst (Jönköpings- och Hallands län).

Busschaufför
Foto: Fredrik Sandin Carlson

I sektion Tarfik ingår medlemmar som jobbar som bussförare, verkstadsarbetare, servicepersonal, bussvärd och förare av tyngre fordon i Jönköpings- och Hallands län. Kontakta gärna oss om du har frågor om facket, medlemsavgiften, medlemsförsäkringar eller din lön!

För att vi ska träffas behöver du anmäla ditt besök via telefon eller mail.

Besöksadress:
Klockarevägen 4
33152 VÄRNAMO
Karta
Postadress:
Klockarevägen 4
33152 VÄRNAMO
Öppettider:
Måndag, Onsdag, Torsdag 09.00 - 16.00. Tisdag, Fredag Stängt. Lunch 12.00 - 13.00.
Telefon:
Ordförande:
Anders Ankarsten

Sydväst

Våra nyheter

Fahad Taher håller upp skyddsstoppet som ledde till att framdörrar stängs på bussar där han jobbar.

Facklig framgång: Framdörrarna på bussar stängs

Arbetsgivaren ville öppna framdörrarna på bussar i Göteborg, trots att förarna kände en oro för ökad smittorisk och därför lades ett skyddsombudsstopp. Arbetsmiljöverket lyssnade till detta och dörrarna är numera stängda igen.
En av de drivande i frågan om att stoppa beslut är AO/SO Malin Hilmersson.

NEJ till privatisering i Gnosjö kommun

Nu backar Moderaterna i Gnosjö från sitt förslag om att privatisera den personlig assistansen tack vare påverkan från Kommunal. - Vi har kunnat påverka politiken genom engagemang från förtroendevalda och medlemmar, säger Louise Lindstedt, sektion Gislaved/Gnosjö.
Vi vet att kvinnors röster gör skillnad!

8 mars 2021 i Kommunal Sydväst

Vi är inte bara Sveriges största fackförening. Vi är också Sveriges största kvinnodominerade fackförening. Kommunals stadgar vilar på feministiska grunder. På så sätt skulle vi också kunna påstå att vi är Sveriges största feministiska fackförening.
Idag är det Hemtjänstens dag: alltså din dag om du arbetar inom hemtjänst!

Hemtjänstens dag = personalens dag

Idag Hemtjänstens dag, en dag vi anser är personalens dag. Därför uppmanar vi arbetsgivare att uppmärksamma sin personal genom följande insändare. Insändare undertecknas av sektionsordföranden i avdelning Sydväst.
Stopp för privatisering av personlig assistans i Varbergs kommun! Tack vare påverkan från Kommunal.

Facklig framgång: Stopp för privatisering av personlig assistans i Varberg

I juni 2020 fattade Socialnämnden i Varbergs kommun beslutet om att lägga ut all personlig assistans på privata arbetsgivare. Nu backar nämnden på beslutet efter påverkan från Kommunal
Yihoo, det här kallar vi facklig framgång!

Facklig framgång i Värnamo

Efter att en medlem nekats sjuklön begärde Kommunal en överläggning. Tack vare överläggningen uppdagades ett 4 år gammalt fel.
Facklig framgång i Region Halland!

Facklig framgång i Region Halland

Det var redan i maj som Kommunal, genom en skrivelse till regionpolitiken, krävde en extra ersättning för de medlemmar som arbetat under coronapandemin.
Vad har din sektion gjort under den pågående pandemin?

Vad har din sektion gjort under den pågående corona-pandemin?

Det har varit en tuff vår för medlemmarna som arbetar inom Höglandet Region, Jönköping-Värnamo Region. Corona-pandemin har ställt mycket på sin spets och behovet av en stark fackförening har varit stor. Vi som har fackliga uppdrag i sektionen du tillhör har arbetat hårt för att du ska få skälig ersättning och schyssta villkor på din arbetsplats under denna pandemi. Därför har vi här gjort en sammanställning av hur arbetet sett ut under våren. Vi har arbetat med olika frågor utifrån olika områden.
Hur går det till när en Begäran om åtgärd (6:6:a) lämnas in och vad händer sen?

Tidslinje: Begäran om åtgärd, Länssjukhuset Ryhov

I maj 2020 lämnar ett skyddsombud på Länssjukhuset Ryhov in en så kallad Begäran om åtgärd till arbetsgivaren. Syftet med den är att upplysa om brister i arbetsmiljö. Målet är att arbetsgivaren ska åtgärda bristerna för att säkerställa en trygg arbetsmiljö för medlemmarna. Men hur går ett sådant arbete till och vad händer just nu?
Bildtext: Göteborgs spårvagnsförare vann striden! Porträttbild: skyddsombud Johan Kanmert

Facklig framgång: Äntligen skyddas alla Göteborgs spårvagnsförare fullt ut

Efter hot om skyddsstopp mot Göteborgs Spårvägar tisdagen den 19 maj, och därmed hot om totalt stopp i spårvagnstrafiken i Göteborg och Mölndal, enades parterna om en tidsfrist för arbetsgivaren på 24 timmar. Morgonen därpå hade Göteborgs Spårvägar åtgärdat arbetsmiljöproblemen, och skyddsstoppet kunde avblåsas.