Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Gullmarsplan

Denna sektion tillhör avdelning Stockholms län
Kommunal sektion Gullmarsplan företräder dig som är medlem och anställd inom Stockholms stad, tillhörande stadsdelsförvaltningarna Enskede-Årsta-Vantör, Farsta och Skarpnäck. Vi företräder även dig som är privatanställd som personlig assistent inom ett kooperativ eller företag med kontor i Stockholms stad.

Privata arbetsgivare - Regionala ombud

Vi har regionala fackliga ombud som ger fackligt stöd och hjälp till sektionens medlemmar som arbetar hos en privat arbetsgivare.

Förhandlingsteam

De flesta arbetsplatser tillhör ett förhandlingsteam. Dessa har ansvar för förhandlingar och överläggningar med respektive arbetsgivare.

Arbetsplatsombuden

Arbetsplatsombuden har det viktigaste fackliga uppdraget. De är valda av sina arbetskamrater och ska bevaka fackliga frågor på arbetsplatsen. Tillsammans med arbetsplatsombudet kan du som medlem bygga upp en stark facklig verksamhet på arbetsplatsen. Ni kan rätta till felaktigheter i anställningsvillkor och lön, få bättre schema eller förbättra arbetsmiljön. Om det saknas ombud på din arbetsplats, bör du vända dig till ditt förhandlingsteam eller till vår fackexpedition, så får du veta hur ni kan göra för att utse arbetsplatsombud. På större arbetsplatser kan man gärna ha flera ombud.

Sektionsstyrelsen

Sektionsstyrelsen är ytterst ansvarig för sektionens verksamhet. I styrelsens uppdrag ligger att ansvara för verksamhetsplan, budget och studieverksamheten. Styrelsen ska se till att alla fackliga företrädare får den utbildning som krävs och att det fackliga förhandlingsarbetet samordnas.

Fackexpeditionen

Styrelsen ansvarar också för att driva vår gemensamma fackexpedition. Fackexpeditionen är ofta den första kontakten för den medlem som behöver stöd och hjälp. Till fackexpeditionen kan du alltid ringa. Ofta vidareförmedlar fackexpeditionen kontakt med den fackliga företrädare som bäst kan hjälpa dig.

Besöksadress:
Gullmarsvägen 29
12039 ÅRSTA
Karta
Postadress:
Gullmarsvägen 29
12039 ÅRSTA
Öppettider:
Måndag 9-17 Tisdag 9-19 Fredag 9-15 Dag före röd dag 9-12 Lunchstängt mellan 11.30-12.00
Ordförande:
Carina Lemon-Allstrin

Våra nyheter

Ingen familjedag på Gröna Lund i år

Kommunal Stockholms län har tidigare haft ett par familjedagar på Gröna Lund, sommaren 2014 och hösten 2016, som varit mycket uppskattade. I år blir det dock ingen familjedag på Gröna Lund.

Facklig-politisk samverkan lönar sig

Uttalande som antogs av Kommunal Stockholms läns representantskap den 27 april 2017.

Avtalsrörelsen tema för nästa fackpub

Den 27 april gästas fackpuben på restaurang Hubertus i Stockholm av Veli-Pekka Säikkälä, avtalssekreterare IF Metall.

Fira första maj med Kommunal Stockholms län

Kommunal Stockholms län bjuder in till frukost och politik den första maj.
Jeanette Gull, förskolekock i Danderyds kommun lägger ut all mat som hon serverar till barnen på Instagram.

Jeanette vann Kommunals tävling om en Ipad

När förskolekocken Jeanette Gull bjuder barnen till lunch finns alltid lust och lek på menyn. Ett bröd är format som en uggla eller en krabba visar sig vara snyggt tillskurna frukter. Jeanette lägger också upp maten på Instagram och får därför användning av den Ipad som hon har vunnit av Kommunal.

Fackpub 23 februari

Den 23 februari gästas fackpuben av Kristoffer Burstedt och Robert Johansson, förhandlare på Hyresgästföreningen, båda med bakgrund inom arbetarrörelsen.

Inbjudan till medlemsutbildning/semesterkurs för medlemmar i Stockholms län

Du som är medlem utan uppdrag med barn (en vuxen/hushåll) och inte har varit på medlemsutbildning och semesterkurs tidigare är välkommen att söka till vår sommarkurs/medlemsutbildning på Väddö folkhögskola i Norrtälje.

Var med i Kommunal Stockholms läns selfietävling

Skicka in en selfie till Kommunal Stockholms län och berätta kort vad som är bra med ditt jobb och vad som kan förbättras. Den som får flest likes, delningar och kommentarer på Kommunal Stockholms läns Facebooksida under en vecka vinner en spaweekend för två på Marholmen.
Ansök om utbildningstipendium för kurslitteratur hos Kommunal Stockholms län.

Utbildningsstipendium för medlemmar i Kommunal Stockholms län

Är du medlem i Kommunal Stockholms län och studerar? Då kan du ansöka om utbildningsstipendium, som innebär ett bidrag till studielitteratur. Du kan inte få hjälp till kurskostnaden. Du kan få max 900 kronor per år.
Asal Feridanian är en av Kommunal Stockholms läns fyra organiserare.

Asal organiserar för förändring

Asal Feridanian hade det ganska bra på jobbet med schema måndag till fredag när organiserarna kom till hennes arbetsplats.