Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Gullmarsplan

Denna sektion tillhör avdelning Stockholms län
Kommunal sektion Gullmarsplan är en sektion inom Kommunal Stockholms län. Vi organiserar anställda inom vård och omsorg i stadsdelarna Enskede-Årsta-Vantör, Farsta och Skarpnäck. Vi organiserar även drifttekniker med fler inom Stockholms stads bolag och anställda inom trädgårdsanläggningar, hunddagis, hushållsnära tjänster, personliga assistenter med fler.

Privata arbetsgivare - Regionala ombud

Många av  våra medlemmar är anställda av privata arbetsgivare ofta inom vård och omsorg eller i församlingar, stiftelser, Samhall eller arbetar inom sektorn ”hushållsnära tjänster”. En vanlig anställning är personlig assistent.
Vi har regionala fackliga ombud som ger fackligt stöd och hjälp till sektionens medlemmar som arbetar hos en privat arbetsgivare.

Förhandlingsteam

De flesta arbetsplatser tillhör ett förhandlingsteam. Dessa har ansvar för förhandlingar och överläggningar med respektive arbetsgivare.

Arbetsplatsombuden

Arbetsplatsombuden har det viktigaste fackliga uppdraget. De är valda av sina arbetskamrater och ska bevaka fackliga frågor på arbetsplatsen. Tillsammans med arbetsplatsombudet kan du som medlem bygga upp en stark facklig verksamhet på arbetsplatsen. Ni kan rätta till felaktigheter i anställningsvillkor och lön, få bättre schema eller förbättra arbetsmiljön. Om det saknas ombud på din arbetsplats, bör du vända dig till ditt förhandlingsteam eller till vårt medlemscenter, så får du veta hur ni kan göra för att utse arbetsplatsombud. På större arbetsplatser kan man gärna ha flera ombud.

Sektionsstyrelsen

Sektionsstyrelsen är ytterst ansvarig för sektionens verksamhet. I styrelsens uppdrag ligger att ansvara för verksamhetsplan, budget och studieverksamheten. Styrelsen ska se till att alla fackliga företrädare får den utbildning som krävs och att det fackliga förhandlingsarbetet samordnas.

Medlemscentret

Styrelsen ansvarar också för att driva vårt gemensamma medlemscenter. Vårt medlemscenter är ofta den första kontakten för den medlem som behöver stöd och hjälp. Till medlemscentret kan du alltid ringa. Ofta vidareförmedlar medlemscentret kontakt med den fackliga företrädare som bäst kan hjälpa dig.

Besöksadress:
Gullmarsvägen 29
12039 ÅRSTA
Karta
Postadress:
Gullmarsvägen 29
12039 ÅRSTA
Öppettider:
Måndag -Torsdag 9-17 Fredag 9-15 Dag före röd dag 9-12 Lunchstängt mellan 11.30-12.00
Telefon:
Ordförande:
Carina Lemon-Allstrin carina.lemon@kommunal.se

Våra nyheter

Tim Kirwin

”Alla fel jag hittar ger mer lön till medlemmarna”

160 arbetsgivare, 850 anställda och löner på drygt 225 miljoner kronor. Det gick Kommunal Stockholms läns lönegranskare Tim Kirwin igenom under 2015.

Frågor och svar om familjedagen på Gröna Lund den 2 oktober

Här finns dom vanligaste frågorna och svaren för familjedagen som Kommunal Stockholm arrangerar.
Elizabeth Paller får Kommunals demokrati- och solidaritetspris 2016. Hon är aktiv i föreningen LatiCe som stöttar demokratiprojekt på gräsrotsnivå runt om i världen. ”Jag hoppas att priset kan synliggöra vår förening och vårt arbete.

Kulturprisvinnaren: ”Jag ser det som ett kollektivt pris”

Elizabeth Paller tog emot demokrati- och solidaritetspriset under Kommunals kongress. Elizabeth Paller är fackligt förtroendevald i Kommunal Stockholms län sektion Väst. Hon fick priset för sitt engagemang i bland annat föreningen LatiCe (Latinamerika i centrum).
Bussföraren Billy Söderström och undersköterskan Annelie Persson avslutade nyligen en grundkurs för arbetsplatsombud/skyddsombud och känner sig än mer motiverade att prata om fackets fördelar.

Nya förtroendevalda rivstartar medlemsrekrytering

18 nyblivna förtroendevalda har på kort tid värvat 36 nya medlemmar. Just nu har de precis avslutat en grundkurs för arbetsplatsombud/skyddsombud och känner sig än mer motiverade att prata om fackets fördelar.

Välkommen till en familjedag på Gröna Lund

Snart bjuder vi in till en heldag på Gröna Lund för bara medlemmar i Kommunal Stockholms län med familjer.

Boka en av Folksams personliga rådgivare

Har du för många försäkringar? Eller för få försäkringar? Och hur kan du förbättra din pension? Visste du att Kommunal och Folksam har ett samarbete som gör att du kan boka kostnadsfri rådgivning med en av Folksams personliga rådgivare och få svar på de här frågorna och många fler?
Jessica P Klemetsson, ny ordförande i avdelning Stockholms län.

Om förtroende, avtalsrörelse och den dagliga kampen på arbetsplatserna

Jessica P Klemetsson är ny ordförande i Kommunal Stockholms län. Här berättar hon mer om sig själv och sitt fackliga engagemang.
Kommunals lärlingsserie

Kommunals familjedagar på travet

Nu är det åter igen dags för Kommunals Travtour! Under turnéns familjedagar välkomnar vi alla medlemmar med familjer till en heldag fylld av aktiviteter på travbanan.

Nybodabladet vecka 52

Nyheter och information från Nyboda vecka 52.

Vilka risker finns i äldreomsorgen?

Arbetsgivaren har ansvar för att riskbedöma alla arbetsuppgifter. Riskbedömningen ska göras tillsammans med skyddsombud och berörd personal. I riskbedömningen ska arbetsgivaren ange vilka åtgärder som ska vidtas för att riskerna ska undanröjas eller bli så små som möjligt.