Gullmarsplan

Denna sektion tillhör avdelning Stockholms län
Kommunal sektion Gullmarsplan företräder dig som är medlem och anställd inom Stockholms stad, tillhörande stadsdelsförvaltningarna Enskede-Årsta-Vantör, Farsta och Skarpnäck. Vi företräder även dig som är privatanställd som personlig assistent inom ett kooperativ eller företag med kontor i Stockholms län.

Sektion Gullmarsplan har stängt för spontana besök, du kan däremot boka besök genom att ringa eller mejla oss.

Privata arbetsgivare - Regionala ombud

Vi har regionala fackliga ombud som ger fackligt stöd och hjälp till sektionens medlemmar som arbetar hos en privat arbetsgivare.

Förhandlingsteam

De flesta arbetsplatser tillhör ett förhandlingsteam. Dessa har ansvar för förhandlingar och överläggningar med respektive arbetsgivare.

Arbetsplatsombuden

Arbetsplatsombuden har det viktigaste fackliga uppdraget. De är valda av sina arbetskamrater och ska bevaka fackliga frågor på arbetsplatsen. Tillsammans med arbetsplatsombudet kan du som medlem bygga upp en stark facklig verksamhet på arbetsplatsen. Ni kan rätta till felaktigheter i anställningsvillkor och lön, få bättre schema eller förbättra arbetsmiljön. Om det saknas ombud på din arbetsplats, bör du vända dig till ditt förhandlingsteam eller till vår fackexpedition, så får du veta hur ni kan göra för att utse arbetsplatsombud. På större arbetsplatser kan man gärna ha flera ombud.

Sektionsstyrelsen

Sektionsstyrelsen är ytterst ansvarig för sektionens verksamhet. I styrelsens uppdrag ligger att ansvara för verksamhetsplan, budget och studieverksamheten. Styrelsen ska se till att alla fackliga företrädare får den utbildning som krävs och att det fackliga förhandlingsarbetet samordnas.

Fackexpeditionen

Styrelsen ansvarar också för att driva vår gemensamma fackexpedition. Fackexpeditionen är ofta den första kontakten för den medlem som behöver stöd och hjälp. Till fackexpeditionen kan du alltid ringa. Ofta vidareförmedlar fackexpeditionen kontakt med den fackliga företrädare som bäst kan hjälpa dig.

Besöksadress:
Gullmarsvägen 29
12039 ÅRSTA
Karta
Postadress:
Gullmarsvägen 29
12039 ÅRSTA
Öppettider:
må 9-17.00. Ti 13-19.00. Ons stängt för besök. To 9-15.00. Fre 9-15.00
Ordförande:
Carina Lemon-Allstrin

Våra nyheter

Nominera till sektion Gullmarsplans nomineringsmöte

Nu närmar vi oss vårt demokratiskt viktigaste möte - nomineringsmötet den 9 november. Vi vill därför få in nomineringar inför mötet.
Föreläsningar om försäkringar med Folksam.

Välkommen till föreläsningar om dina försäkringar

På din arbetsplats och under din fritid omfattas du av försäkringar som ger dig hjälp och ekonomiskt stöd i olika situationer. Det är lätt att missa ersättningar du har rätt till men ofta är det möjligt att göra en anmälan i efterhand.

Olivia personlig assistans slutar dra fackavgiften på lönen: Så byter du enkelt till autogiro

Till dig som arbetar hos Olivia personlig assistans. Den 1 oktober 2021 slutar Den danske bank att dra av medlemsavgiften till Kommunal/Kommunals a-kassa på lönen. Det innebär att du som medlem själv måste se till att din avgift betalas in varje månad.
Marika Eriksson är Kommunal Stockholms läns representant på Gershedens folkets hus möten.

Lär dig mer om arbetarrörelsens kulturhistoria på Skansen

Gershedens folkets hus stod klart 1908 och fungerade som Gershedenbornas möteslokal i 50 år. Men sedan upphörde verksamheten och huset skänktes till Skansen. Kommunal Stockholms län är en av föreningarna som idag stöttar Gershedens folkets hus.
"Det gör inte ont att rösta, har man rösten ska man använda den", säger Mirja Räihä.

"Det är lika viktigt att engagera sig i kyrkopolitiken som i kommunpolitiken"

Mirja Räihä är en räv i fackliga och politiska sammanhang. Förutom förtroendevald inom Kommunal Stockholms län är hon LO Stockholms läns ordförande och sitter i kommunfullmäktige för Socialdemokraterna i Stockholm där hon har och har haft en rad förtroendeuppdrag. Från förra kyrkovalet är hon också vice ordförande i Spånga-Kista församling. "Det är lika viktigt att engagera sig i kyrkopolitiken som i kommunpolitiken", säger hon.

Pressmeddelande: Huddinge skär ner på äldreboende

Pressmeddelande från Kommunal sektion Huddinge med anledningen av nedskärningar i äldreomsorgen.

En annan välfärd är möjlig

Uttalande från Kommunal Stockholms läns representantskap 24 april 2021.

Semestra i Stockholms län? Hyr stuga genom Nygård

Välkomna till Semesterhemmet Nygård. Här finns stugor i olika storlekar att hyra.
Ulf Bjerregaard

Så lyckades Kommunals team på Södermalm med heltid som norm

2012 beslutades det att heltid skulle vara en rättighet i Stockholm stad. Åtta år senare så finns ingen som är ofrivilligt deltidsanställd i Södermalms stadsdelsförvaltning. "Det här visar att det är fullt möjligt att det går att få heltid och om det går på Södermalm varför skulle det inte gå i Kista eller i Farsta eller i Hägersten-Liljeholmen", säger Ulf Bjerregaard, förhandlingsansvarig i Kommunals team på Södermalm.

Pressmeddelande: Kommunal har inte gått med på att öppna framdörrarna

Det stämmer inte att Kommunal har gått med på att öppna framdörrarna på Nobinas bussar i Norrtälje.