Gullmarsplan

Denna sektion tillhör avdelning Stockholms län
Kommunal sektion Gullmarsplan företräder dig som är medlem och anställd inom Stockholms stad, tillhörande stadsdelsförvaltningarna Enskede-Årsta-Vantör, Farsta och Skarpnäck. Vi företräder även dig som är privatanställd som personlig assistent inom ett kooperativ eller företag med kontor i Stockholms län.

Sektion Gullmarsplan har stängt för spontana besök, du kan däremot boka besök genom att ringa eller mejla oss.

Privata arbetsgivare - Regionala ombud

Vi har regionala fackliga ombud som ger fackligt stöd och hjälp till sektionens medlemmar som arbetar hos en privat arbetsgivare.

Förhandlingsteam

De flesta arbetsplatser tillhör ett förhandlingsteam. Dessa har ansvar för förhandlingar och överläggningar med respektive arbetsgivare.

Arbetsplatsombuden

Arbetsplatsombuden har det viktigaste fackliga uppdraget. De är valda av sina arbetskamrater och ska bevaka fackliga frågor på arbetsplatsen. Tillsammans med arbetsplatsombudet kan du som medlem bygga upp en stark facklig verksamhet på arbetsplatsen. Ni kan rätta till felaktigheter i anställningsvillkor och lön, få bättre schema eller förbättra arbetsmiljön. Om det saknas ombud på din arbetsplats, bör du vända dig till ditt förhandlingsteam eller till vår fackexpedition, så får du veta hur ni kan göra för att utse arbetsplatsombud. På större arbetsplatser kan man gärna ha flera ombud.

Sektionsstyrelsen

Sektionsstyrelsen är ytterst ansvarig för sektionens verksamhet. I styrelsens uppdrag ligger att ansvara för verksamhetsplan, budget och studieverksamheten. Styrelsen ska se till att alla fackliga företrädare får den utbildning som krävs och att det fackliga förhandlingsarbetet samordnas.

Fackexpeditionen

Styrelsen ansvarar också för att driva vår gemensamma fackexpedition. Fackexpeditionen är ofta den första kontakten för den medlem som behöver stöd och hjälp. Till fackexpeditionen kan du alltid ringa. Ofta vidareförmedlar fackexpeditionen kontakt med den fackliga företrädare som bäst kan hjälpa dig.

Besöksadress:
Gullmarsvägen 29
12039 ÅRSTA
Karta
Postadress:
Gullmarsvägen 29
12039 ÅRSTA
Öppettider:
Stängt för droppinbesök tills vidare under rådande omständigheter.
Ordförande:
Carina Lemon-Allstrin

Våra nyheter

De jobbar med På väg framåt, fr v Potira Drumond, Nina Dahlin, Kathi Olsson och Ina Sandberg.

Medlemmar på väg framåt med ESF-projekt

Med 350 intresseanmälningar har Kommunal Stockholms läns projekt På väg framåt fått en rivstart. Projektet, finansierat av ESF-rådet, ska bidra till att stärka medlemmarna inom hushållsnära tjänster och beställningstrafikens kompetens och anställningsbarhet, två av de branscher som drabbats hårt under pandemin.
Folksam går över till rådgivning online.

Folksam går över till rådgivning online

Möjligheten att se över sina försäkringar och sin pension blir nu mer tillgänglig när Folksam går över till rådgivning online.
webb_konversation-1024x576.jpg

Kostnadsfri kompetensutveckling med ABF

ABF Stockholm erbjuder kompetensutveckling helt kostnadsfritt. Kurserna är distanskurser. Anmäl dig idag!
Catharina Häggbom, förhandlingsansvarig på Karolinska

Pressmeddelande: Karolinska stoppar varsel – Skär fortfarande ner på personal

Trots att varslet på Karolinska universitetssjukhuset dragits tillbaka väntar stora personalnedskärningar som kommer att drabba Kommunals medlemmar negativt.
Som för alla välfärdsarbetare och framför allt anställda inom sjukvården och äldreomsorgen vändes Jo

Pandemi och varsel – ett år i undersköterskan Josefinas liv

Från varsel till pandemi till varselförhandlingar. För Josefina Lejdström som jobbar som undersköterska på neurointensiven på Karolinska universitetssjukhuset i Solna är det senaste året ett år hon sent kommer att glömma.

Lär dig mer om dina medlemsförsäkringar

Visst vet du att ni kan få hjälp med information kring era medlemsförsäkringar? Som medlem i Kommunal har ni en del försäkringar från Folksam som ingår men vet du och dina kollegor när och hur ni kan nyttja dessa?

När får jag min löneförhöjning?

I Sverige finns det ingen lag om lägsta lön eller att man har rätt till löneförhöjningar varje år. Det kan tyckas märkligt, men vi har istället valt en annan modell som kallas för den svenska modellen.

Vill du gå digital medlemsutbildning i september?

Är du ny i Kommunal? Har du inte gått en medlemsutbildning? Nu fortsätter Kommunal Stockholms län med våra digitala medlemsut­bildningar där du deltar hemifrån och där kursledare och deltagare möts via dator, mobil eller padda.
Gå en kurs på ABF Stockholm i höst.

Gå en ABF-kurs för halva priset

Drömmer du om att lära dig ett nytt språk, lära dig dreja eller bli en bättre talare? Som medlem i Kommunal Stockholms län har du 50 procents rabatt på en kurs eller studiecirkel under 2020. Få inspiration, träffa nya människor och lär dig nya saker med en kurs på ABF Stockholm.

Lär dig mer om Kommunal

FULLTECKNAT. VI ÅTERKOMMER MED NYA DATUM TILL HÖSTEN. Är du ny i Kommunal? Har du aldrig gått en medlemsutbildning? Nu lanserar vi digitala medlemsutbildningar där du deltar hemifrån och där kursledare och deltagare möts via dator, mobil eller padda.