Falkenberg

Denna sektion tillhör avdelning Sydväst
Kommunal sektion Falkenberg är en sektion inom Kommunal avdelning Sydväst (Jönköpings- och Hallands län).

I sektion Falkenberg ingår anställda i Falkenbergs Kommun både i kommunal, kooperativ och privat regi. I sektionen ingår bland annat yrken som undersköterska, vaktmästare, vårdare, barnskötare, kock och köksbiträde. Kontakta gärna oss om du har frågor om facket, medlemsavgiften, medlemsförsäkringar eller din lön!

Besöksadress:
Nygatan 40
31131 FALKENBERG
Karta
Postadress:
Nygatan 40
31131 FALKENBERG
Öppettider:
Under rådande omständigheter covid-19, stängt för besök. Ring eller maila oss gärna!
Telefon:
Ordförande:
Maria Jörmalm Andersson

Sydväst

Våra nyheter

Yihoo, det här kallar vi facklig framgång!

Facklig framgång i Värnamo

Efter att en medlem nekats sjuklön begärde Kommunal en överläggning. Tack vare överläggningen uppdagades ett 4 år gammalt fel.
Facklig framgång i Region Halland!

FACKLIG FRAMGÅNG I REGION HALLAND

Det var redan i maj som Kommunal, genom en skrivelse till regionpolitiken, krävde en extra ersättning för de medlemmar som arbetat under coronapandemin.
Vad har din sektion gjort under den pågående pandemin?

Vad har din sektion gjort under den pågående corona-pandemin?

Det har varit en tuff vår för medlemmarna som arbetar inom Höglandet Region, Jönköping-Värnamo Region. Corona-pandemin har ställt mycket på sin spets och behovet av en stark fackförening har varit stor. Vi som har fackliga uppdrag i sektionen du tillhör har arbetat hårt för att du ska få skälig ersättning och schyssta villkor på din arbetsplats under denna pandemi. Därför har vi här gjort en sammanställning av hur arbetet sett ut under våren. Vi har arbetat med olika frågor utifrån olika områden.
Hur går det till när en Begäran om åtgärd (6:6:a) lämnas in och vad händer sen?

Tidslinje: Begäran om åtgärd, Länssjukhuset Ryhov

I maj 2020 lämnar ett skyddsombud på Länssjukhuset Ryhov in en så kallad Begäran om åtgärd till arbetsgivaren. Syftet med den är att upplysa om brister i arbetsmiljö. Målet är att arbetsgivaren ska åtgärda bristerna för att säkerställa en trygg arbetsmiljö för medlemmarna. Men hur går ett sådant arbete till och vad händer just nu?
Facklig framgång i Falkenberg!

Facklig framgång: Förskolepersonal i Falkenberg får arbetskläder.

Igår fattade barn- och utbildningsnämnden i Falkenbergs kommun om att förskolepersonal ska få arbetskläder!
Facklig framgång i Varberg för ca 700 medarbetare

Facklig framgång Ca 700 medarbetare i Varberg får bättre arbetsmiljö

Aktivt fackligt arbete har gett resultat i Varberg kommun. Nu ställer sig arbetsgivaren bakom de krav som ställts genom en så kallad Begäran av åtgärd.
Sektionsordförande May-Britt Reljaninovic tillsammans med undersköterska Lotta Roos som under mötet ger personalens bild av äldreomsorgen i Gislaveds kommun.

Sektion Gislaved/Gnosjö överlämar personalmanifest till politiker

I mars 2019 bildade Kommunal sektion Gislaved/Gnosjö en strategigrupp. Upprinnelsen var det möte för medlemmar inom socialförvaltningen som samlade över 80 personer. Under mötet formerades gruppen vars syfte var att synliggöra medlemmars vardag på jobbet. Målet: att påverka politiker och tjänstemän till att prioritera verksamheterna inom socialförvaltningen.
Kommunal sektion Vaggeryd/Värnamo säger hej till det nya samverkansavtalet i Värnamo kommun. Med SAM17 kan du som medlem påverka din situation på jobbet, säger Sandra Strid.

Facklig framgång: Säg hej till Sam17

- Vi är stolta över det här avtalet som innebär mer delaktighet för medlemmarna och som tar tydligt avstamp i arbetsmiljöfrågorna, säger Sandra Strid, sektion Värnamo Vaggeryd.
- Nu vet vi hur viktigt det är med tillbud, säger deltagarna som precis gått Kommunals medlemsutbildning i Värnamo.

Medlemsutbildning med mervärde menar medlemmar

- Det är en otrolig möjlighet att få dela erfarenheter med andra, diskutera Kommunals organisation och lära sig mer om sina egna möjligheter, säger en samstämmig trio som precis avslutat sin medlemsutbildning i Värnamo.
Deltagarna i kursen har alla blivit inspirerade till att läsa mer.

Ordens makt i fokus på kurs i läsfrämjande

- Läsande främjar språk och med språket kan du påverka, säger Barbro Moberg som är initiativtagare till kursen .