Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Rättshjälp i försäkringsärenden

Kommunal kan bevilja medlemmar rättshjälp i vissa försäkringsärenden, exempelvis om du får en arbetsskada eller riskerar att förlora sjukpenningen.

Om Försäkringskassan inte beviljar dig rätt till ersättning har du möjlighet att söka juridisk hjälp från Kommunal för att driva ärendet. Kommunal bedömer om det är möjligt att driva ärendet och beviljar eller avslår rättshjälp. Vid beviljad rättshjälp kommer en förbundsjurist att kostnadsfritt företräda dig i ditt ärende.

Du kan ansöka om rättshjälp om Försäkringskassan har fattat ett beslut om förmåner vid sjukdom eller arbetsskada som du inte är nöjd med, eller om du har fått ett negativt beslut från AFA:s omprövningsavdelning. Det kan också handla om att ditt trafikförsäkringsbolag eller Trafikskadenämnden prövar din rätt till ersättning för en arbetsrelaterad trafikskada.

Kontakta din sektion så tidigt som möjligt för att få mer information om Kommunals rättshjälp.

Rättshjälpen ingår kostnadsfritt i medlemskapet!

Under 2017 höll Kommunal i rekordmånga rättshjälpsärenden – och drev in hela 34,5 miljoner åt medlemmarna. Läs mer här

Här hittar du mer information om vad som ingår i ditt medlemskap

Bli medlem här!

Medlemskapet