Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Kommunal Direkt är stängt fredag 23 augusti 2019

Kommunal Direkt är stängt fredag 23 augusti 2019 på grund av personalutbildning. Öppnar igen måndag den 26 augusti med ordinarie öppettider klockan 08:00 - 18:00.

Rättshjälp i försäkringsärenden

Texten Rättshjälp ingår i medlemskapet - kostnadsfritt!
Foto: Kommunal
Kommunal kan bevilja medlemmar rättshjälp i vissa försäkringsärenden, exempelvis om du får en arbetsskada eller riskerar att förlora sjukpenningen.

Om Försäkringskassan inte beviljar dig rätt till ersättning har du möjlighet att söka juridisk hjälp från Kommunal för att driva ärendet. Kommunal bedömer om det är möjligt att driva ärendet och beviljar eller avslår rättshjälp. Vid beviljad rättshjälp kommer en förbundsjurist att kostnadsfritt företräda dig i ditt ärende.

Du kan ansöka om rättshjälp om Försäkringskassan har fattat ett beslut om förmåner vid sjukdom eller arbetsskada som du inte är nöjd med, eller om du har fått ett negativt beslut från AFA:s omprövningsavdelning. Det kan också handla om att ditt trafikförsäkringsbolag eller Trafikskadenämnden prövar din rätt till ersättning för en arbetsrelaterad trafikskada.

Rättshjälpen ingår kostnadsfritt i medlemskapet

Så har Rättshjälpen hjälpt medlemmarna

Bli medlem här!