Västs nya sektion har framtiden för sig

Den 18 januari 2023 bildades Västs nya sektion, Göteborgs spårvägar. Magnus Sandholm, som valdes till ordförande för sektionen, har stor tilltro till att den här organisationsutvecklingen kommer att bli ett lyft för alla medlemmar som arbetar för spårvägen.

Spårvagn och sektionsordförande
Foto: Scandinav bildbyrå/Kommunal

I dag har den nybildade sektionen drygt 500 medlemmar. Men värvningspotentialen är stor. Magnus räknar med att det finns åtminstone 300 potentiella medlemmar hos arbetsgivaren.

Företagsorganisationen för Göteborgs Spårvägar kommer fortsätta sköta det dagliga praktiska arbetet i relation till arbetsgivaren. Sektionen ska i sin tur, i tillägg till värvning, studier och det facklig-politiska, driva den demokratiska delen av arbetet, med exempelvis val av ombud.

Rent spårbolag kräver egen sektion

Magnus, som arbetat som spårvagnsförare sedan 1990, kände sig manad att ställa upp till val som ordförande, då han länge sett vikten av att separera spårvägen från bussbranschen. Tidigare tillhörde alla spårvägens medlemmar sektion Trafik, alltså spårväg och buss på ett och samma bräde. I dag har spårvägen inte längre någon sammankoppling med övrig trafik. De anställda går på ett annat avtal, har helt andra yrkesroller än de som arbetar inom buss, och andra krav på personalstyrka och utbildning.

– Vi har ganska lite kvar som är gemensamt med buss. Så det är väldigt betydelsefullt att vi fått en egen sektion. Vi kommer att vilja trycka på helt andra saker än övriga trafikbranschen i avtalsrörelser till exempel, och gällande regelverk, kravprofil på personalgrupperna och så vidare. Jag tror också att arbetsgivaren kommer att bli tydligare med sina behov och krav på arbetskraften. Spårvägen måste ju ha personal med viss kunskap, som inte går att "köpa över disk". Det finns många verkstäder som klarar av att laga en buss, men det finns inga verkstäder, förutom spårvägarnas egna, som klarar av att laga och serva en spårvagn. Då får vi ta vagnarna utomlands.

En jättelik utmaning att förändra i avtalen

Magnus brinner för att personalen inom Göteborgs Spårvägar framöver ska få bättre arbetsvillkor. Och som för så många andra yrkesgrupper inom Kommunals branscher så handlar det mycket om att få arbetsgivaren att inse värdet av sin personal, och att förstå att de är allt annat än lättersättliga.

– Den främsta utmaningen för sektionen framöver ligger i att få arbetsgivaren att inse att villkoren för vissa personalgrupper måste justeras om de ska ha möjlighet att rekrytera den personalen som behövs. De kommer att behöva titta på hur våra avtal ser ut, och det kommer att bli en jättelik utmaning att få Göteborgs Spårvägar att inse det att vilja gå åt det hållet.

Hur svårt känner du att det är att påverka arbetsgivaren?

– Jag tror att de lyssnar. Men vi lever i en politisk miljö. Så det är nog inte helt enkelt att få till justeringar i villkoren för en yrkesgrupp som tidigare, och under lång tid, förknippats med en annan yrkesgrupp och andra yrkeskategorier. Jag tror att det kommer att ta tid.

Betydelsefull resa för arbetsmiljöarbetet

Det är dock inte bara arbetsvillkoren som behöver förbättras. Det finns även utmaningar i arbetsmiljöarbetet. Det blev extra tydligt under pandemin, då arbetsmiljön för medlemmar anställda hos Göteborgs Spårvägar hamnade i fokus vid ett flertal tillfällen. Bland annat då ombud stred (och vann) föravspärrningar på vagnarna, för att skydda förarna emot smitta.

"Pandemin har gett oss en röst och satt oss på kartan", sa tidigare huvudskyddsombudet Per Jarnebrink, i en intervju som gjordes för serien Röster från frontlinjen. Magnus Sandholm håller med Per.

– Den resan vi gjorde under pandemin kommer att vara mycket betydelsefull framöver, eftersom den gjorde oss synliga. Det blev tydligt för allmänheten att man är utsatt på ett helt annat sätt när man rör sig ute i verkligen, så att säga. Du är ute i samhället hela tiden. Allting som sker i samhället påverkar ju oss direkt. Är det stökigt på gatorna på natten så utsättts våra medlemmar för den stökigheten. Vi är där hela tiden. Det som händer på stan det händer hos oss. Vi kan aldrig stänga dörren till verksamheten och jobba på i lugn och ro.

Vilken är den viktigaste frågan för medlemmarna i sektionen just nu?

– Det beror lite på vilken yrkeskategori man tittar på, men om man försöker sammanfoga det till en punkt så är det arbetstider. Vi jobbar 365 dagar om året, 24 timmar om dygnet. Arbetstidsförläggningen påverkar ditt sociala liv utanför arbetet i en så hög grad att det måste tas med i beräkningen hela tiden. Du ska kunna ha ett socialt liv utanför ditt jobb.

Det måste vara värt mer att arbeta på obekväm arbetstid.

Arbete på obekväm tid bör kompenseras med mer ledig tid

Magnus beskriver sitt förslag på lösning av bekymret i en debattartikel i Kommunalarbetaren, men vad det i korthet handlar om är att uppräkningen av tid behöver förändras och utnyttjas fullt ut.

– Det måste vara värt mer att arbeta på obekväm arbetstid. Alltså, att arbeta obekvämt måste generera mer ledig tid, och därmed öka möjligheterna till ett fungerande socialt liv utanför jobbet. Det finns bara ett sätt att komma åt det där, och det är genom sänkt arbetstid för dem som arbetar träliga tider. Och det gäller alla yrken. Man löser ingenting med högre OB-ersättning. Mer pengar innebär ju inte att du blir mer socialt tillgänglig. Man måste få in det där i tankesättet när man skriver avtal och lägger scheman.

Vad behövs framför allt framåt för sektion Göteborgs spårvägar?

– Till att börja med behöver vi öka antalet ombud med åtminstone ett tjugotal, på olika områden. Men här handlar det inte om att välja tjugo namn, eller personer. Det måste vara tjugo medlemmar som är intresserade av rätt orsaker.

Någon tanke kring hur ni ska hitta de där nya ombuden?

– Ja, till att börja med ska vi visa att vi finns och visa att vi erbjuder medlemsutbildningar där de kan få lära sig en massa. Vi behöver också förklara hur de kan påverka, och att det ofta handlar om långsiktighet. Det går inte så fort att påverka avtal. Men om vi kan utbilda i hur man skriver avtalsförslag och så vidare, så kan vi förhoppningsvis få dem att inse hur mycket man faktiskt kan påverka om man har tålamod.

Vi lever i en värld där arbetsgivaren de facto har beslutsrätt i väldigt många frågor, så vi behöver arbeta för att öppna upp en konversation med arbetsgivaren för att diskutera vad som är bra för bägge parter. Vi kan inte tvinga igenom förändringar i det dagliga arbetet. Frågorna måste lösas i samförstånd.

Sektion Göteborgs spårvägar

Avdelningstillhörighet: Väst

Ordförande: Magnus Sandholm

Antal medlemmar: 536 (per den 30 januari, 2023)