SVT skildrar Kommunals avtalsförhandling i dokumentärfilm

Bild på Johan Ingelskog i korridor, med texten Lönekampen i förgrunden.
Foto: SVT
2021-03-12
Den 3 november 2020 tecknade Kommunal och arbetsgivarna Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Sobona arbetsmarknadens största avtal. Det föregicks av hårda förhandlingar. Följ med i spelet bakom kulisserna i dokumentärfilmen Lönekampen på SVT play.

Efter hårda men konstruktiva förhandlingar enades Kommunal och de andra parterna i november 2020 om ett nytt kollektivavtal för anställda inom SKR och Sobona.  Det nya avtalet innebär bland annat högre löner för alla och en extra satsning på yrkesutbildade i välfärden. Ett engångsbelopp om 5500 kronor betalades även ut till arbetstagarna på avtalsområdet.

Dokumentärfilmen skildrar det hårda arbetet som gjorde avtalet verklighet. I filmen deltar bland andra Kommunals ordförande Tobias Baudin och avtalssekreterare Johan Ingelskog. Lönekampen är gjord av dokumentärfilmaren Kristján Sigurjónsson.

Så här beskriver SVT programmet:

"De var beredda att använda alla medel för att få igenom sina krav. Även att ta ut sina drygt 500 000 medlemmar i strejk, mitt under pandemins andra våg. Kommunal hade med stort självförtroende lämnat LO-samordningen, så med alla makter emot sig gick de in i avtalsrörelsen med krav högre än alla andra fackföreningar. Men hur mycket var arbetsgivarna, SKR, villiga att ge? Följ med i Kommunals korridorer under en av de mest komplicerade avtalsrörelser fackföreningen har haft."

SVT play: Lönekampen

Lön Avtal20