Släckskummets vara eller inte vara i räddningstjänsten

Det finns en diskussion om det släckskum som används i många räddningstjänster är farligt eller inte. Men egentligen är den viktigaste frågan att arbetsgivaren tar sitt ansvar och informerar sina anställda, brandmännen, och ser till att det finns skyddsutrustning. Det skriver Mona Hjortzberg, ombudsman på Kommunal, i den nystartade Brandbloggen.

Det finns forskning som visar att vissa typer av släckningsskum innehåller ämnen som är skadliga både för miljön och kanske även för människan. Man kan använda försiktighetsprincipen och minimera användandet av skum. Men viktigast är arbetsgivarna tar ansvar för arbetsmiljön, skriver Mona Hjortzberg på bloggen.

- MSB, Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap, har ett ansvar att visa vägen genom fakta, inhämtade från analyser och vetenskapliga undersökningar, om hur Sveriges räddningstjänster skall använda släckskum. Men det är räddningstjänsternas ansvar och skyldighet att informera medlemmarna i Kommunal, brandmännen, om vad de ska ha för skyddsutrustning och hur den ska användas, skriver hon.

Läs hela blogginlägget här.