"Roligt yrke med härliga arbetskamrater"

’’Det här är den bästa kurs som jag har gått i Sverige. Det är jätteroligt att köra buss och ett himla bra jobb’’. Det säger Salam Yaseen, som blev klar bussförare i april efter att ha deltagit i en yrkesintroduktion på Nobina i Örebro, där han nu också har fått tillsvidareanställning.

Yrkesintroduktionen vänder sig till personer som har varit långt från arbetsmarknaden mer än tjugofyra månader. Det här är ett samarbete mellan Kommunal och Sveriges bussföretag. Kommunal har ett övergripande centralt avtal med Sveriges bussföretag, och ett lokalt avtal med Nobina om yrkesintroduktionsprogrammet.

Salam Yaseen har nyligen avslutat programmet. Han har bott i sexton år i Sverige och kom hit som ung från Irak. Efter att först ha gått på gymnasiet jobbade han inom industrin. För ett år sedan blev han erbjuden att delta i Nobinas utbildning.

"Roligt yrke med härliga arbetskamrater"

Salam berättar entusiastiskt om kursen:

– Vi har haft otroligt bra ledare och fått mycket bra stöd, säger han.

När kursen var klar fick han en tillsvidareanställning på Nobina.

– Nu slipper jag den där oroskänslan i magen varje månad om hur jag ska kunna betala hyran. Men framför allt är det ett roligt yrke med härliga arbetskamrater. Du träffar barn och gamla på bussen – det är väldigt kul, säger han.

Salam har redan varit med i Nobinas tidning och berättat om sin hobby med att föda upp papegojor.

– Det är faktiskt ganska slitsamt. Det krävs att du lägger ned jättemycket tid för att de ska ha det bra, säger han.

"Det har varit en väldigt bra utbildning"

Pawlos Tesfamichel blev klar med sin utbildning på Nobina första november. Nu väntar en fast anställning även för honom.

– Det underlättar livet väldigt mycket att kunna försörja sig själv – allt blir så mycket lättare, säger han.

Pawlos Tesfamichel kom till Sverige från Eritrea för fem år sedan. I hemlandet arbetade han i familjens företag och som matematiklärare. Här i Sverige har det varit svårare att få ett jobb. När han erbjöds att delta i Nobinas yrkesintroduktion som bussförare tackade han ja.

– Det har varit en väldigt bra utbildning. Vi har varvat teori och busskörning, berättar han.

Kommunal har ställt hårda krav på arbetsgivarna

När Sveriges bussföretag tecknade ett centralt avtal med Kommunal om yrkesintroduktion, så ställdes det hårda krav på arbetsgivarna. Kommunal sa till en början nej till detta, men lyckades till sist mejsla fram ett avtal med förutsättningen att detta ska genomföras lokalt.

– Det finns många skyddsnät för att arbetsgivarna inte ska kunna utnyttja detta. Det finns alltid en risk eftersom det kommer pengar från arbetsförmedlingen, säger Yvonne Chevallerau, ombudsman på Kommunal.

– För att företagen ska få ta del av yrkesintroduktionen krävs ett lokalt avtal där det ska vara tydligt hur, var och vem som deltar, så att Kommunal har koll på arbetsgivarna.

Under yrkesintroduktionen på ett år får deltagarna 75 procent av lägsta lönen i avtalet. Men de arbetar heltid och utbildningen utformas efter varje individ och ska vara godkänd av det lokala facket.

– Det är viktigt att det finns konkreta handlingsplaner, understryker Yvonne Chevallerau.

En viktig väg in i branschen

För åtta personer som har stått långt från arbetsmarknaden väntar nu fasta jobb på Nobina.

– Detta här är en väg in i en bransch som ger jobb. Dessutom behöver Kommunals medlemmar fler kollegor, säger Yvonne Chevallerau.

Nu startar Nobina i Örebro ännu en kurs med åtta personer som får en yrkesintroduktion till bussförare.