Rätt kläder för kvinnor i jordbruket gav Johanna arbetsmiljöpris

– Detta är otroligt häftigt. En av de största grejer jag varit med om!

Johanna Söderström var rörd när hon 16 mars tog emot Lantbrukets arbetsmiljöpris 2016 vid LAMKs arbetsmiljökonferens på Hamra gård i Tumba.

För 1,5 år sedan började Johanna Söderström designa och sälja arbetskläder för kvinnor inom lantbruket genom sitt företag Operose i Stallarholmen. Nu fick hon stående applåder för sitt jobb.

– Detta blev en bekräftelse för mig att det var rätt tänkt, säger Johanna Söderström.

Förutom blommor och 30 000 kronor kan hon stolt visa upp ett diplom med texten: "Välfungerande arbetskläder är viktigt både ur säkerhetsaspekt och komfort. Operose AB har förbättrat arbetsmiljön för kvinnor inom lantbruket genom att aktivt ha designat arbetskläder med god passform och känsla för stil."

– Priset kunde inte gått till en värdigare vinnare, säger Anja Westberg, ombudsman i Kommunal och ordförande i LAMK, Lantbrukets arbetsmiljökommitté.

Saknats arbetskläder för kvinnor i lantbruket

I 30 år har Anja Westberg sökt efter kläder som skulle passa för hennes eget jobb i lantbruket. Men intresset för att designa speciella arbetskläder för kvinnor har inte varit särskilt stort. Inte förrän nu.

– Vi har många yrkesgrupper inom Kommunal där det behövs speciella kläder. Det ska inte vara någon lyx utan välanpassade kläder som underlättar arbetet. Inom mitt yrke är det tillfällen som kräver både rörelsefrihet och smidighet, exempelvis vid mjölkning.

Det var Camilla Backlund i SLA-arbetsgivarna som först hörde talas om Johanna Söderström och hennes kläder. Hon tipsade Anja Westberg som testade kläderna.

– Dom är både funktionsdugliga, snygga och tuffa. Det är basplagg som kan anpassas till många olika yrkesbehov. Att ha rätt kläder är en viktig del av arbetsmiljön, säger Anja Westberg.

Erfarenhet bakom satsningen

Johanna Söderström kom in i konfektionsbranschen för 30 år sedan. Den långa erfarenheten låg till grund för den satsning på arbetskläder för kvinnor som Johanna drog igång för ett par år sedan.

– Kvinnor och män har olika kroppar och det räcker inte att färga en herrbyxa rosa för att få den bättre anpassad för tjejer. Så vi började med att samla ett team av kvinnor som är verksamma inom olika yrken: En snickare, en trädgårdsmästare, en golvläggare, en förskollärare – och så vidare. Tillsammans med dem växte våra modeller fram till dom vi har i dag, säger Johanna Söderström.

Operose tillverkar kläderna i Europa och följer tillverkningsprocessen noga. Ja, Operose vill satsa på att både de som tillverkar våra kläder och de som använder dem ska ha en bra arbetsmiljö. Därför är det viktigt att kläderna passar för de kvinnor som använder dem och att produktionen sker i Europa under europeisk arbetsmiljölagstiftning.

FOTNOT: LAMK är ett nätverk som består av representanter för myndigheter, institutioner, rådgivande organ och organisationer med anknytning till den gröna sektorn, jord och trädgård, däribland Kommunal.

Av: Gösta Elmquist