LO i Västsverige har utsett Ragnhild till årets skyddsombud

Stort grattis till Ragnhild Leppänen, Kommunal Angered, som tillsammans med Ingela Mikanovic från Kommunal Skövde har fått utmärkelsen Årets skyddsombud av LO-distriktet i Västsverige!

Kommunal Väst hade ett tufft jobba att välja den person, av alla dem som nominerats av sektioner och medlemmar, för att skicka vidare som avdelningens kandidat. Till slut föll valet på Raghnild Leppänen, som också stack ut bland de andra nominerade som kommit in till LO Västsverige.

Ragnhild Leppänen nominerades först av sin sektion, Angered. Hon arbetar natt som undersköterska på ett äldreboende  i Angered och är både lokalt skyddsombud och huvudskyddsombud på sin arbetsplats.

Motivering

Ragnhild är en person som tagit sitt skyddsombudsuppdrag på allvar. Hon är den person som engagerat och målmedvetet har påverkat sina kollegor i hur viktigt det är att arbetsmiljöfrågorna kommer upp på dagordningen vid APT och hur viktigt det är att det finns skyddsombud på alla arbetsplatser och avdelningar.

Ragnhild har aktivt, stödjande och målmedvetet fått sina kollegor att utse skyddsombud på alla avdelningar och därmed fått igång ett aktivit och systematiskt arbetsmiljöarbete på hela äldreboendet. Intresset för arbetsmiljöfrågor har ökat och problemen har minskat.

Priset delas ut under LO-distriktets höstmöte som hålls den 24 november i Göteborg.

Är du intresserad av att göra skillnad på din arbetsplats? Läs mer om vad det innebär att vara skyddsombud och kontakta sedan sin sektion!