Pressmeddelande: Kommunal har inte gått med på att öppna framdörrarna

Det stämmer inte att Kommunal har gått med på att öppna framdörrarna på Nobinas bussar i Norrtälje.

Under torsdagen 3 december förekom det uppgifter i media att bussbolaget Nobina kommer att öppna framdörrarna på bussarna i SL:s kollektivtrafik i Norrtälje söndag 6 december. Det förekommer också uppgifter om att Nobina har kommit överens om detta med Kommunals skyddsombud. Det stämmer inte.

Kommunals skyddsombud lämnade 26 november i enlighet med arbetsmiljölagen in en 6:6a-anmälan till arbetsgivaren då det inte ansågs klarlagt att de föreslagna skydden skyddar mot smitta, samt att dessa är störande ur arbetsmiljö- och trafiksäkerhetssynpunkt. Då arbetsgivarens svar inte var tillfredställande skickades den in till Arbetsmiljöverket den 30 november.

Om Nobina går vidare med att öppna framdörrarna den 6 december trots att Arbetsmiljöverket ännu inte lämnat svar kan det bli aktuellt för skyddsombuden att lägga ett skyddsstopp mot att öppna framdörrarna.

- Vår prioritet är att skydda våra medlemmar. De har varit väldigt utsatta i coronapandemin, och det vore direkt oansvarigt att lätta på åtgärderna när vi befinner oss mitt i andra vågen, säger Ulf Wallin, facklig samordnare för Kommunal på Nobina Norrtälje.

För mer information kontakta:

Ulf Wallin, facklig samordnare för Kommunal på Nobina Norrtälje

ulf.wallin@nobina.se