Orimligt att prioritera pengar före människors hälsa

En kartläggning från Kommunal visar att flera huvudmän inom kollektivtrafiken fortsätter att neka till att de främre dörrarna i bussarna stängs för att skydda sina bussförare och minska smittspridningen. Detta med hänvisning till förlorade biljettintäkter.

Bussförare
Foto: Fredrik Sandin Carlson

Coronavirusets spridning i Sverige innebär en allvarlig kris. Enorma insatser görs just nu för att skydda människors liv och hälsa, men också samhället och dess centrala funktioner. En enkel åtgärd för att minska smittspridningen, skydda central personal och minska oron är att stänga de främre dörrarna i bussarna. Självklart handlar det om att inte utsätta bussförarna för onödiga risker, men buss- och lokaltrafik måste också fungera för att människor ska kunna ta sig till och från jobbet, inte minst inom sjukvården och äldreomsorg. Det är en samhällsfråga.

I början av veckan gick Kommunal ut i frågan efter att vi nåtts av signaler om att flera huvudmän inte har enats med bussbolagen om åtgärden att stänga de främre dörrarna. Den övergripande kartläggning som Kommunal genomförde den 19 mars visar att flera huvudmän, bland andra SL och Västtrafik, i samarbete med bussbolagen redan börjat skydda sina förare.

Men kartläggningen visar också att flera huvudmän ännu inte insett allvaret och agerat. Till exempel har Skånetrafik meddelat att de inte kommer att stänga de främre dörrarna, med hänvisning till intäktsförluster. Kommunal vill i dagsläget inte använda skyddstopp då det vore oansvarigt att stänga kollektivtrafiken i detta allvarliga läge. Istället kommer Kommunals skyddsombud nu att kräva en riskbedömning genom att göra en begäran enligt arbetsmiljölagen (AML) 6 kap 6a § till respektive arbetsgivare.

Det är fullkomligt horribelt att man på detta sätt prioriterar pengar framför människors hälsa. Det är inte rimligt att förare ska behöva möta alla passagerare som ska in och visa biljett längst fram i bussen.

- Det är en exceptionell situation just nu och alla måste ta sitt ansvar, säger Tobias Baudin, förbundsordförande Kommunal.