Nu startar avtalsförhandlingarna för räddningstjänstpersonal i beredskap (RiB)

Under tisdagen den 18 januari växlade Kommunal och arbetsgivarorganisationen, SKR och Sobona, yrkanden inför den stundande avtalsförhandlingen gällande RiB-22. Kommunal ställer tydliga krav på att du som är RiB-anställd ska få högre ersättningar, bättre tillgång till företagshälsovård och att utbildningen ska standardiseras på nationell nivå.

Illustration av två stycken papper som ska symbolisera avtalsförhandling
Foto: Kommunal

I Sverige finns ca 9 500 personer som har uppdraget räddningstjänstpersonal i beredskap (även kallade deltidsbrandmän), vilket utgör ungefär två tredjedelar av den kommunala räddningstjänsten i Sverige. RiB har alltså en väldigt viktig samhällsbärande funktion. Goda anställningsvillkor, bra arbetsmiljö och rimliga ersättningar är en förutsättning för att vi ska kunna bibehålla och nyrekrytera landets RiB-personal.

I den här avtalsförhandlingen ska vi ta rejäla kliv mot att ytterligare förbättra villkoren för våra medlemmar som är beredskapsanställda inom räddningstjänsten. Kommunerna har ett stort ansvar för att det ska fungera i praktiken att kombinera med sin huvudanställning, säger Johan Ingelskog, avtalssekreterare.

I förhandlingarna kräver Kommunal bland annat:

• Höjning av samtliga ersättningar och högre ersättningar på tider som normalt anses vara obekväm arbetstid.
  • Att fystester, läkarundersökningar eller liknande, som utförs på arbetstid i huvudanställningen ersätts så att inget inkomstbortfall uppstår, och att fysisk träning ska möjliggöras och ersättas.
  • Att det införs en nationell status på utbildningen och att den som är yrkesutbildad får ett erfarenhetstillägg.
  • Att graviditetsersättning ska inkludera kompensation för inplanerad övning och utbildning och att man ska få ersättning under hela perioden.
  • Att det ska bli enklare att få semester från sin RiB-anställning samtidigt som man har semester i sin huvudanställning.
  • Att arbetsgivaren på betald arbetstid ska erbjuda och stå för kostnaderna för relevanta vacciner och cancerpreventiva åtgärder.

Nu väntar förhandlingar med motparten där förbundsombudsmän och avtalsdelegation gör sitt yttersta för att få igenom så många av Kommunals avtalskrav som möjligt. Det nya avtalet förväntas vara på plats från den 1 maj 2022 och du som är medlem kommer naturligtvis att få information om ditt nya avtal när det är klart.

Har vi rätt kontaktuppgifter till dig?

Dubbelkolla gärna att vi har rätt e-postadress och mobilnummer registrerad på dig, så att du inte missar någon viktig information. Det gör du enkelt genom att logga in på Mina sidor.

Löpande information om förhandlingarna

Vi uppdaterar löpande om förhandlingarna på RiB-avtalet, läs mer om avtalsförhandlingarna.