När storleken inte har någon betydelse

- Är vi fler kan vi vara lite kaxigare i förhandlingsrummet.

Cilla Ljungqvist från värvningsinitiativet i Kommunal är i Perstorp för att dela ut pris för tertialets klättrare och Skånes minsta sektion Perstorp bevisar att storleken inte har någon betydelse.

När sektion Perstorp vann priset tertialets klättrare
De fackliga företrädarna i Perstorp Kent Madsen, Ewa Waldt, Ingegerd Borggren och Susanne Johansson firar tillsammans med lokalombudsman Phillip Corter och Cilla Ljungqvist från förbundets värvningsinitiativ.
Foto: Kommunal

- Är vi fler kan vi vara lite kaxigare i förhandlingsrummet.

Det är höstkrispigt i Perstorp i Skåne. Inne på sektionsexpeditionen är det varmare. Och livligare.

- Vi är ju helt chockade!

- Att lilla Perstorp vinner ett pris!

- Det är knappt så att vi förstår det!

Kommunal arbetar ständigt för att medlemsantalet ska öka. Liksom arbetsgivarna går samman i egna organisationen behöver arbetare göra det samma. Det är då vi gemensamt kan upprätthålla den unika svenska modellen som säger att det är arbetsmarknadens parter som förhandlar om löner och villkor. Inte politiken. Det handlar om att bygga styrka för att kunna nå de bästa avtalen i förhandlingar med arbetsgivarna.

I Perstorp är storleken en styrka i sig. De fackliga företrädarna Susanne Johansson, Ewa Waldt, Kent Madsen, Ingegerd Borggren, Birgit Nordkvist och Susanne Hagelkvist känner sina medlemmar och vet när det anställs någon ny i kommunen.

- För oss handlar det om att vara ute på arbetsplatserna. Och vi måste besöka varje arbetsplats mer än en gång, säger Ingegerd.

- Även medlemsutbildningarna är bra för att människor ska välja att gå med i Kommunal, säger Ewa.

Samtliga säger att de jobbar med hjärtat. Att brinna för sitt uppdrag är avgörande.

För att fira tillsammans med medlemmarna bjuder sektionen in till korvfest och viktigt och gott snack den 25 oktober vid sektionen på Järnvägsgatan 2. Korv serveras från halv elva och så länge det finns korv kvar.

Tertialets klättrare är ett pris till den sektion som klättrat flest steg i statistiken mot fler medlemmar.