Mitt Kommunal nummer 14 2021

På den här sidan har vi samlat innehåll med fördjupande information och direktlänkar från nummer 14 av uppslaget "Mitt Kommunal" i tidningen Kommunalarbetaren, som kom ut i november 2021.

Mitt Kommunal.
Foto: Kommunal

Barriärskydden gjorde honom illamående

När bussföraren Stephan Gard kom till jobbet för att börja köra bussar med de nya barriärskydden så kändes det inte bra. Istället för stängda framdörrar menade arbetsgivaren att skydden skulle hindra smittspridningen av coronaviruset.
- Jag blev lite snurrig och började må illa. Reflektionerna gör att man ser saker dubbelt, det som syns till vänster speglas också i skyddet till höger. När bussen är i rörelse blir det nästan som en hallucination.
Stephan Gards berättelse och andra personliga skildringar från yrkesvardagen hittar du i Kommunals podcast Prat från verkligheten på Spotify.

Vill du göra din arbetsplats bättre?

Få mer kunskap om vilka rättigheter ni har? Få bättre insyn i vad som händer på jobbet? Driva förändring på arbetsplatsen? Som arbetsplatsombud eller skyddsombud kan du göra just det! Få expertkunskap om reglerna i arbetslivet. Vara med och påverka. Jobba för en bättre arbetsplats. Stödja kollegorna. Växa och utvecklas. Och du får allt stöd du behöver av Kommunal!  Läs mer om hur du blir arbetsplatsombud eller skyddsombud.

Som medlem kan du känna dig trygg med Kommunal

Som medlem i Kommunal får du ett av marknadens bästa försäkringspaket! Ett medlemskap ger dig inte bara trygghet på jobbet, utan även på fritiden. Och genom att vara medlem kan du spara tusenlappar på dina viktigaste försäkringar. Du kan också välja till försäkringar till ett extra förmånligt medlemspris. Här kan du läsa mer om vilka försäkringar du får ta del av som medlem i Kommunal.

Värva en kollega - få ett presentkort

När vi är många kan vi göra mer, och du som redan är medlem är viktig för att vi ska fortsätta att växa och kunna göra skillnad på riktigt. När du värvar din arbetskamrat får den nya medlemmen just nu de första tre månaderna för endast 160 kronor, och du får ett presentkort på 200 kronor. Bra va?
Läs mer och värva här.

Kostnadsfria stödsamtal till dig som blivit utsatt för våld eller hot i hemmet

Om du har blivit utsatt för våld eller hot om våld i ditt eget hem kan du få professionell hjälp. Om du, eller någon i din familj, är medlem i Kommunal har du rätt till tio kostnadsfria stödsamtal med psykolog eller psykoterapeut. Den du pratar med har givetvis tystnadsplikt. Läs mer om stödsamtal här eller ring direkt till Folksams jour för våldsutsatta på 020-95 38 27.

I november är det fullt fokus på trafiken

Nu är det dags att alla får schyssta och hållbara scheman och tid för återhämtning och vila. I november har Kommunal en kampanj som vänder sig till dig som jobbar inom trafiken. Fokus ligger på ramtider. Ramtider berör främst den som kör buss men balansen mellan arbetstid och fritid är lika viktigt för alla yrkesgrupper inom trafiken. Och balans mellan arbetstid och fritid, det är vad ramtider handlar om. En grundläggande förutsättning för en god arbetsmiljö är att dina arbetstider ger utrymme till återhämtning. Kommunal har därför förhandlat fram ett kollektivavtal som ställer krav på en god arbetsmiljö och att du ska ha rätt att vara delaktig i schemaläggningen.
Håll utkik i mejlen efter nyhetsbrev som går ut till alla medlemmar och som handlar om din rätt till hållbara scheman och kortare ramtid.
Vill du läsa mer om kampanjen kan du göra det här.

Behöver du vår hjälp?

kommunal.se/minasidor kan du ändra många uppgifter själv. Har du administrativa frågor om ditt medlemskap? Vårt Medlemscenter hjälper dig med det. Eller har du fackliga frågor om din anställning, avtal eller ditt arbetsliv? Kommunal Direkt ger dig facklig rådgivning. Du når Medlemscenter och Kommunal Direkt måndag-fredag på telefon 010-442 70 00

Har du synpunkter på innehållet? Eller vill du tipsa oss om något?
Vi tar gärna emot synpunkter, ideer och förslag om Kommunals digitala kanaler.
Hör gärna av dig till oss!