Mer i lön och ny titel för undersköterskor som åker på SOS-larm i Varberg och Falkenberg

In artikeln ”Hemtjänsten lär sig att släcka bränder”, publicerad i Kommunalarbetaren nr 8 2016, skriver Kajsa Olsson och Matilda Carlström om att Räddningstjänsten Väst utbildar natthemtjänsten för att åka på SOS-larm.

Genom att natthemtjänstbilen är utrustad med en GPS-sändare och undersköterskorna en komradio kan personalen på SOS-alarm skicka natthemtjänstpersonalen till olyckor. På olycksplatsen ska undersköterskorna kunna göra grundläggande insatser i väntan på räddningstjänsten. Undersköterskorna har utbildats för att kunna agera vid exempelvis en trafikolycka, en brand eller ett hjärtstopp.

I Mars var projektet stoppat av arbetsgivaren eftersom Kommunal ville förhandla om löner och vad som skulle ingå i titeln undersköterska. Och undersköterskorna har under en tid inte åkt på några SOS-larm. Men från och med april är undersköterskorna redo rycka ut. Förhandlingarna landade på 400 kronor extra och en ny titel. Titeln kommer vara undersköterska/trygghetsteam, eftersom uppdraget de utför har utökad yrkeskompetens.